Pozycjonowanie + linki sponsorowane = promocja w wyszukiwarce
Autorem artykułu jest Olek Czech
Artykuł prezentuje kilka praktycznych przypadków, w których kampanie linków sponsorowanych doskonale wspomagają działania pozycjonerskie. Często wykorzystanie obu sposobów jednocześnie może bardzo wyraźnie zwiększyć widoczność serwisu w wyszukiwarce. Kiedy napisałem artykuł „Pozycjonowanie, a linki sponsorowane”, który pokazywał najważniejsze różnice pomiędzy tymi dwoma podejściami do promocji w wyszukiwarkach otrzymałem kilka maili od czytelników. W jednym zdaniu ich treść można by skrócić do następującego stwierdzenia: wszystko pięknie, ale w którą z metod mam zainwestować swój czas i pieniądze? Gdybym treść tego artykułu miał zamknąć w jednym zdaniu zapewne brzmiałoby ono: wszystko zależy od celów, jakie stawiamy przed stroną internetową, ale w 95% przypadków w obie.
Dla przypomnienia. Pozycjonowanie, są to wszystkie czynności, które służą umieszczeniu strony internetowej w czołówce naturalnych wyników wyszukiwania, czyli listy linków znajdujących się w centralnej części strony wyszukiwarki. Wysokie pozycje osiąga się miedzy innymi za pomocą takich czynności, jak optymalizacja strony, czy pozyskiwanie linków. Hiperłącze do strony pojawia się po wpisaniu przez internautę słów kluczowych, opisujących zawartość serwisu.
Pierwsze miejsce w wyszukiwarce ma same zalety, ale jego osiągnięcie jest niezwykle trudne. Po części z tego powodu, że musimy dysponować sporą wiedzą chcąc walczyć o miejsce w wyszukiwarce, ale najważniejszą przeszkodą jest duża konkurencja w dostępie do wysokich pozycji. Wiedząc, że zdecydowana większość internautów korzysta z wyszukiwarek szybko zrozumiemy, że serwisy, które wyświetlają się w niej wysoko zyskują pierwszeństwo, a czasem wyłączność w dostępie do klientów w sieci.
Zatem chcąc myśleć o wysokich pozycjach musimy liczyć się z dużym nakładem czasu i pracy. Nawet kiedy już zadbamy o to, aby nasz serwis był przyjazny dla wyszukiwarki, na efekty naszej pracy będziemy musieli czekać od kilku miesięcy do nawet roku czasu. Pozycjonowanie nie musi też być tanie. Profesjonalne serwisy nastawione na dochód najczęściej decydują się na skorzystanie z usług profesjonalnych firm pozycjonerskich, które dysponują środkami i zapleczem technicznym potrzebnym do podołania temu niełatwemu zadaniu.
Natomiast linki sponsorowane, które pojawiają się po prawej stronie naturalnych wyników wyszukiwania, to forma płatnej reklamy oferowanej przez wyszukiwarki, takie jak Google. Link sponsorowany także pojawia się po wpisaniu odpowiednich słów kluczowych, wybranych przez reklamodawców. Pozycja, na której wyświetli się link zależy głównie od sumy, jaką wylicytujemy za reklamę oraz stosunku wyświetleń linku do ilości wejść na stronę, za jego pośrednictwem (CTR).
Zaprezentowany w takim skrócie system linków sponsorowanych Google AdWords może wydawać się skomplikowany, ale jedną z jego głównych zalet jest to, że do założenia i skonfigurowania konta wystarczy już nieco ponad godzina. Do innych najważniejszych zalet tego rozwiązania należy zaliczyć szybko osiąganą widoczność w wyszukiwarce, precyzyjne monitorowanie efektów kampanii, a nade wszystko opłaty jedynie za klikniecie w reklamę, stąd nazwa PPC (pay per click).
Linki sponsorowane należą także do tych najbardziej dynamicznie rozwijających się metod promocji w wyszukiwarce. Google wciąż poszerza swoją ofertę, jedną z nowatorskich usług jest reklama video. Z kolei Reklamy Google typu "kliknij, aby odtworzyć" mogą być znakomitym sposobem na przyciągnięcie uwagi użytkowników i promowanie produktów lub usług.
System linków sponsorowanych nie jest jednak pozbawiony wad. Nieumiejętnie prowadzona kampania może być kosztowna i krótkotrwała. Często pozycje, jakie zajmuje link nie odzwierciedlają sum, jakie licytowaliśmy. Kolejną wadą jest fakt, ze internauci preferują naturalne wyniki wyszukiwania uważając (słusznie) linki sponsorowane za reklamę. doskonały.
Razem, czy osobno.
Znając mocne i słabsze punkty obu sposobów możemy zobaczyć, że w zależności od potrzeb obie metody mogą doskonale się uzupełniać. Gdybym miał użyć porównania pozycjonowanie nazwałbym „maratończykiem”, natomiast kampanie PPC, wykorzystującą linki sponsorowane nazwałbym „sprinterem”.
Pozycjonowanie to maraton, ponieważ zdobycie wysokiej pozycji będzie wymagać nie tylko ciężkiej pracy, ale także czasu. Nawet, kiedy uda nam się znaleźć wysoko praca nad serwisem nie ustaje. Jednakże korzyści z wysokiej pozycji rekompensują zainwestowany czas i środki z nawiązką.
Linki sponsorowane to sprint, ponieważ efekty są widoczne bardzo szybko i jeśli nie dysponujemy sporym budżetem mogą tak samo szybko zniknąć. Biegi sprinterskie mają też to do siebie, że możemy wykonać ich kilka w krótkim czasie, nie ryzykując, że wyczerpiemy nasze siły od razu.
Co konkretnie.
Oto kilka sytuacji, w których najczęściej sięga się po oba sposoby.
Nowa strona. Jednym z najczęstszych powodów rozczarowań dla właścicieli nowych serwisów internetowych jest brak wystarczającej ilości odwiedzających, która pozwoliła by na choć częściowe złagodzenie skutków poniesionych inwestycji. Nawet jeśli nowo powstały serwis został całkowicie stworzony pod kontem wyszukiwarki zajęcie wysokiej pozycji zajmie sporo czasu.
Nowy serwis nie musi jednak oznaczać bezczynnego czekania na pierwszych odwiedzających. Doskonałym sposobem na dotarcie do internautów, w tym początkowym, newralgicznym okresie mogą być właśnie linki sponsorowane, w systemie Google AdWords. Dzięki nim serwis może zyskać natychmiastową widoczność w wyszukiwarce i dostęp do klientów.
Obecność w wyszukiwarce, to nie jedyna zaleta korzystania z linków sponsorowanych. Mogąc od razu monitorować skuteczność naszej kampanii możemy bez ryzyka wysokich kosztów testować skuteczność wybranych przez nas słów kluczowych lub sprawdzać zupełnie nowe. Wiedza ta jest bezcenna, jeśli zrozumiemy, że dobrze dobrane słowa kluczowe są podstawą dochodowych serwisów.
Mam już serwis. Nawet jeśli strona internetowa już funkcjonuje i zajmuje całkiem przyzwoite pozycje nie oznacza to, że warto lekceważyć możliwości, jakie oferują linki sponsorowane.
Powiedzmy, że Twój serwis znajduje się wysoko pod niektórymi frazami kluczowymi. To doskonale, ale niektóre frazy, to czasem trochę za mało. Aby strona nie była przeładowana słowami kluczowymi najczęściej wybiera się do pozycjonowania kilka dających największe nadzieje na sukces. Jednak żadna, najdłuższa nawet lista słów nie zamyka wszystkich zapytań, za pomocą których internauci mogliby dotrzeć do serwisu.
Tu z pomocą przychodzi AdWords, w ramach którego można promować i testować najbardziej nawet niszowe słowa kluczowe. Jeśli metodą prób i błędów trafimy na słowo kluczowe, o którym nie pomyślały inne firmy, a które jest chętnie używane przez internautów rezultaty mogą przekroczyć nasze najśmielsze oczekiwania.
Kolejną korzyścią z używania stale lub czasowo obu metod jest fakt, że nawet jeśli któreś ze słów spadnie w rankingu, to pozostałe słowa pozwolą serwisowi być widocznym dla internautów w wyszukiwarce.
Najbardziej radykalnym rozwiązaniem służącym promocji w wyszukiwarce, jest tak zwany „efekt surround”. Otóż statystyki pokazują, że pojawianie się wysoko pod tymi samymi słowami kluczowymi, zarówno w naturalnych wynikach, jak i w przestrzeni przeznaczonej na linki sponsorowane podnosi zdecydowanie skuteczność obu form reklamy. Zdominowanie wyników wyszukiwania pozwala nam również dotrzeć do różnych grup odbiorców oraz zdecydowanie wpływa pozytywnie na rozpoznawalność marki w sieci.
Generalnie linki sponsorowane są idealnym narzędziem, kiedy nie możemy zbyt długo czekać na efekty. Jeśli na przykład nasza firma prowadzi szczególnie intensywną działalność tylko w pewnych okresach roku np. okresie świątecznym najlepszym rozwiązaniem może okazać się kampania typu PPC, którą zakończymy zaraz po okresie największej gorączki. Pozwoli nam to uniknąć podporządkowania treści serwisu produktom, które sprzedajemy tylko raz w roku, o mniejszych kosztach promocji nie wspominając.
Innym obszarem działalności serwisu internetowego, który doskonale wspomagają kampanie Google AdWords są wszelkiego typu nowości w ofercie. Jeśli zależy Ci na szybkiej promocji nowego produktu lub usługi linki sponsorowane mogą być odpowiedzią, której szukasz. Dzięki Google AdWords Twój produkt będzie widoczny w wyszukiwarce, a Ty zyskasz narzędzie, które podpowie Ci pod jakimi słowami kluczowymi rozpocząć pozycjonowanie nowej oferty. Na potrzeby nowości ofertowych najlepiej stworzyć osobną podstronę, dzięki czemu łatwiej nam będzie monitorować efekty kampanii PPC.
Ta krótka lista nie zamyka wszystkich możliwości, jakie stwarza użycie obu metod. Warto uzmysłowić sobie różnice miedzy pozycjonowaniem, a linkami sponsorowanymi, tak aby móc wykorzystywać je w jeszcze bardziej efektywny sposób. ---
Wyszukane rozwiązania Pierwszy wiedzowy SuperMarket
Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz