sobota, 15 grudnia 2012

Pozycjonować czy nie?

Pozycjonować czy nie?

Autorem artykułu jest ABeben


Jakie są plusy pozycjonowania stron? Czy jest to droga usługa? A może dałoby się samemu? Ile trzeba wiedzieć? Czy jest mi to w ogóle potrzebne? Wielu właścicieli stron www zadaje sobie powyższe pytania. Trzeba jednak wiedzieć, jak się do tego zabrać, aby poświęcony czas i pieniądze dały konkretne owoce, przeliczalne na rodzimą walutę.

Na początek należy zadać sobie podstawowe, banalne pytanie: Co moja strona robi? Czy coś sprzedaje, czy tylko prezentuje informacje lub mój światopogląd? Jej celem być może jest poszerzenie grupy klientów (dzięki którym zarabiam, a moja firma funkcjonuje), ale możliwe, że to tylko miejsce, gdzie dzielę się ze światem moim nietypowym hobby. Takie dane mogą wiele wyjaśnić, a przynajmniej na ich podstawie można wybrać najbardziej odpowiednie dla danego typu internetowej działalności kroki marketingowe.

Jeśli głównym zadaniem strony jest prowadzenie port folio swoich prac (a link wykorzystywany za zwyczaj w CV), najlepszym rozwiązaniem jest dołączenie do social media, aby bezpośrednio dzielić się swoimi dziełami z innymi ludźmi i na żywo o nich dyskutować. Natomiast jeżeli budujemy serwis w celu zaprezentowania oferty swojej firmy, musimy zrobić wszystko, aby przebić się przez konkurencję. Inaczej – jeśli strona będzie daleko za konkurencją w wynikach wyszukiwania – funkcjonowanie firmowej witryny traci sens. Jej celem jest „istnienie firmy” również w sieci, gdzie odnajdą ją już zainteresowani klienci oraz trafią na nią dopiero poszukujący.

pozycjonowanie www

Internauci szukają wiele. Wyszukiwarka Google to najbardziej popularne źródło tych poszukiwań. Mówi się nawet „jeśli czego nie ma w Google, to nie istnieje”. I taki jest właśnie sposób myślenia dzisiejszego Internauty. Chce mieć wszystko pod ręką z szybkim dostępem. Zatem trzeba wyjść naprzeciw takim oczekiwaniom, szczególnie jeśli tyczy się to poszukujących konsumentów. Właśnie wtedy pozycjonowanie strony przydaje się idealnie. Wynikiem takich działań jest wysoka pozycja strony w wynikach wyszukiwania, jak również dobrze dopracowane treści i wygląd strony. To powoduje, że firma staje się widzialna w sieci, a jej witryna budzi zainteresowanie wśród przeglądających.

Jeśli wybór padł na pozycjonowanie, trzeba się zastanowić, czy lepiej pozycjonować osobiście, czy zlecić to specjalistom. Wydaje się, że za pierwszym rozwiązaniem przemawia zaoszczędzenie kosztów zapłaty za usługę, choć jest to tak naprawdę pozór. Dlaczego? Ponieważ zdobycie wiedzy o SEO/SEM kosztuje. Można tu mówić o czasie, jaki zabiera własna edukacja w tym kierunku połączona ze stawianiem pierwszych kroków w pozycjonowaniu. Bez żadnych szkoleń może to potrwać nawet do roku. W tym czasie wiedzę można zbierać na forach/blogach o pozycjonowaniu oraz z dostępnych szkoleń online czy z literatury polskiej i zagranicznej. Jeśli łatwiejsze wydaje się uczestniczenie w kilkudniowym szkoleniu, można się na to zdecydować, mając odpowiednie środki finansowe. Kursy pozycjonowania słono kosztują. Są to kwoty rzędu kilku tysięcy złotych i bywa, że tyle trzeba zapłacić za kurs trwający tylko kilka godzin. Zawsze jednak zdobyta wiedza i doświadczenie to coś, czego już nikt nam nie odbierze i jeśli mamy w perspektywie tworzenie kolejnych stron www, warto nauczyć się pozycjonować.

Druga opcja zadbania o wysoką pozycję strony www jest zlecenie pozycjonowania. Można wybrać do tego agencję reklamową, firmy zajmujące się stricte działaniami SEO/SEM, lub pojedyncze osoby (freelancerów) często ogłaszające się na portalach ze zleceniami. Agencje i firmy z pewnością będą wyposażone we wszelkie narzędzia pomocne przy pozycjonowaniu, a także będą miały określone standardy obsługi klienta (np. klient będzie miał dostęp do konta monitorującego efekty pozycjonowania oraz koszty). Mogą sobie jednak za takie usługi więcej policzyć, a istnieje też ryzyko, że podejmą się realizacji większej ilości zleceń, niż są w stanie skutecznie obsłużyć. Freelancer wystawi niższą cenę za pozycjonowanie i nie będzie raczej świadczył takich usług hurtowo. Zatem obsługę naszej strony potraktuje bardziej indywidualnie, będzie bardziej zaangażowany. Minusem może być natomiast (choć nie zawsze tak jest!) mniej dopracowana obsługa i zwykle większa niewiadoma odnośnie wiarygodności i skuteczności usługi, chyba, że trafimy na długoletniego freelancera z dopracowanym zapleczem i bogatą bazą rekomendacji.

Wybór zewnętrznego pozycjonowania na pewno pozwoli zachować czas dla siebie i wykorzystać go na dopieszczanie swojej strony. Realizowanie działań SEO/SEM osobiście poszerzy z kolei kompetencje. Wybór zależy więc głównie od priorytetów. Poza pozycjonowaniem można dodatkowo stosować inne formy marketingu internetowego. Często korzysta się z reklamy Google w postaci AdWords - są to linki sponsorowane, pojawiające się z boku wyników wyszukiwania i na samym ich początku, wyróżnione kolorem. W przypadku dużej ilości czasu i niewielkich zasobów finansowych poleca się prowadzenie profilu w mediach społecznościowych (jeśli mamy coś ciekawego do powiedzenia, a działanie będziemy inicjować bardzo często i regularnie, nawet kilka razy dziennie!), takich jak Facebook czy mniej dziś popularny MySpace. Ostatnio coraz bardziej popularnym miejscem staje się również Google+, któremu warto się przyjrzeć bliżej z uwagi na przypuszczalny wpływ posiadania konta w G+ z podwyższaniem pozycji strony.

---

-----Kopiowanie tekstu możliwe wyłącznie z zachowaniem odnośników-----

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz