wtorek, 25 grudnia 2012

Co to jest pozycjonowanie stron?

Co to jest pozycjonowanie stron?

Autorem artykułu jest Tomek Urban


Co to jest to pozycjonowanie? - takie pytanie dostałem od jednego z partnerów ProPartnera, odpowiadam więc. Skąd się wzięło Pozycjonowanie Stron? Pozycjonowanie powstało wraz z pojawieniem się wyszukiwarek takich jak google.pl. T...

Co to jest to pozycjonowanie? - takie pytanie dostałem od jednego z partnerów ProPartnera, odpowiadam więc.


Skąd się wzięło Pozycjonowanie Stron?

Pozycjonowanie powstało wraz z pojawieniem się wyszukiwarek takich jak google.pl. Termin jest ściśle związany właśnie z nimi i głęboko powiązany z ich działaniem - bez wyszukiwarek nie byłoby pozycjonowania.

Aby zrozumieć pozycjonowanie, trzeba wiedzieć jak działają wyszukiwarki. A wyszukiwarki to nic innego jak wielkie bazy danych zawartości internetu (kopiują i przechowują zawartość stron www).


Dodajemy stronę do bazy wyszukiwarki:

Tak więc, pierwszym zadaniem po postawieniu nowej strony, jest oczywiście dodanie jej do tej bazy wyszukiwarek. Musimy sprawić by ją wyszukiwarki zaindeksowały (dowiedziały się o niej).

Można to robić na kilka sposobów, weźmy przykład google.
1. Możemy skorzystać z formularza do zgłaszania witryn:
http://www.google.com/addurl/?continue=/addurl
2. Możemy dodać mapę strony:
http://www.google.com/webmasters/sitemaps/
3. Możemy sprawić, by wyszukiwarka samoczynnie znalazła naszą stronę. W tym celu trzeba dodać link do naszej strony na innych już zaindeksowanych stronach www. Wyszukiwarka pobierając ponownie takie strony, zauważy link do naszej strony, wejdzie na nią i ją zaindeksuje.


Wyświetlanie wyników wyszukiwania.

Jeżeli użytkownik wpisze jakieś interesujące go hasło, wyszukiwarka pokaże strony związane tematycznie z tym hasłem, jakie znalazła w swojej bazie. Wpiszmy np. ebiznes, pojawiło nam się coś takiego.

Jak widać google pokazało nam, że znalazło ponad 700,000 stron zawierających hasło “ebiznes”. Rzeczą oczywistą jest, że nikt przy zdrowych zmysłach nie będzie ich wszystkich przeglądał. Dlatego też wyszukiwarka musi mieć jakiś sposób na posortowanie tych wyników, od tych teoretycznie najbardziej trafnych, do tych mniej związanych z tematem.

Ustalając która z danych stron jest najbardziej trafna z danym tematem, wyszukiwarka przypisuje tej stronie odpowiednią pozycję. Strony teoretycznie najbardziej trafne z tematem, będą wyświetlane wyżej od innych w wynikach wyszukiwania.


Czym jest w końcu to pozycjonowanie?

Pozycjonowanie to nic innego jak uczenie wyszukiwarki, że dana pozycjonowana strona jest bardzo związana z danym, określonym tematem. Pozycjonując stronę na dane hasło (przykład “ebiznes”) chcemy by była ona na jak największej pozycji w wynikach wyszukiwania, by jak najwięcej zainteresowanych osób trafiało właśnie na naszą, a nie inną stronę.

W praktyce pozycjonowanie polega na odgadnięciu, znalezieniu zasady na jakiej wyszukiwarka określa pozycje w wynikach wyszukiwania, a następnie działanie w ten sposób, by ta zasada (tzw. algorytm) działała na naszą korzyść.

Trzeba tu także pamiętać, że z jednej strony właściciele wyszukiwarek dbają o to, aby wyniki wyszukiwania były jak najbardziej zgodne ze stanem faktycznym, naturalne, bez sztucznego manipulowania pozycją (bez pozycjonowania) - nie ujawniają więc sposobu wg którego sortują wyniki wyszukiwania. Z drugiej natomiast strony wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania, wiąże się z wysoką odwiedzalnością serwisu, więc pokusa manipulowania wynikami wyszukiwania jest bardzo duża.

W jaki sposób google ustala pozycje w wynikach wyszukiwania?
Jak już wspomniałem, na 100% pewien wiedzy na temat tego, na jakich zasadach google przyznaje pozycję w wynikach wyszukiwania mogą być tylko autorzy algorytmu google. My możemy się tylko domyślać.



Pozycjonowanie to głosowanie

Głosowanie na strony przy pomocy linków - przyjęło się sądzić, że im więcej linków do danej strony z innych stron, tym wyższa pozycja w wynikach. Coś jakby internet głosował na dane strony www i im więcej tych głosów w postaci linków do danej strony tym wyższa pozycja w wynikach na dane hasło. Sprawa niby jasna - trzeba zebrać jak największą ilość linków do danej strony, by mieć jak najwyższą pozycję.


No to głosujemy:

programy partnerskie

Przy pomocy powyższego linku, głosuję na to by strona propartner.pl, była wyświetlana na wyższej pozycji w wyszukiwarkach, gdy ktoś wpisze hasło programy partnerskie.


Przykładowe techniki pozycjonowania:

1. Masowe wpisy z linkami: Pisze się różne wpisy w księgach gości, na forach internetowych tylko po to by zyskać nowe linki. Gdyby jeszcze robiono to ręcznie… nie byłoby tego tyle, internet daje jednak możliwość zautomatyzowania pewnych czynności.
2. Strony i kopie stron: Powstają strony tylko i wyłącznie dla samych linków (np. masowo zakładane katalogi stron i ich kopie). Dla wiedzących jak, nie jest trudnością dodać stronę w krótkim czasie do kilku tysięcy katalogów, np. przy pomocy LinkiSeo
3. Spamerskie strony: Powstają także strony z losowo generowaną treścią i linkami, byle tego więcej.
4. Wiele linków: Zaczęto się masowo wymieniać linkami, sprzedawać linki itd. Powstają strony z dużą ilością linków (czasami na różnych stronach możesz zobaczyć w stopkach różne dziwne linki). Powstały nawet automatyczne systemy wymiany linków np. linkme.pl.
5. itd. - kilka technik zdobywania linków opisałem kiedyś dokładniej w artykule Linki, linki, linki… - jak zdobywać!.

Z czasem jednak, wiedza o tym, że stronę można pozycjonować, przez zwykłe proste głosowanie stała się namiętnie wykorzystywana przez ludzi pozycjonujących strony www.

Google musiało jakoś zareagować. Zaczęto więc oceniać wartość danych linków, link linkowi stał się nie równy. Zaczęto też stosować inne metody…


Przykładowa obrona google przed pozycjonowaniem:
1. Duża i szybka ilość linków: Jeśli do nowej strony nagle pojawi się w internecie duża ilość linków - google na jakiś czas może usunąć całkowicie stronę z listy wyników wyszukiwania, mi zdarzyło sie to kilka razy… na szczęście po kilku miesiącach strona wracała
2. Powiązania tematyczne: Wyżej oceniane są linki ze stron powiązanych tematycznie - uznając takie linki za bardziej naturalne.
3. Linki w treści, a spisy linków: Wyżej też ocenia się linki zawarte w jakiejś treści (np. link w środku artykułu), niż w przypadku np. spisu linków.
4. Ilość linków na stronie: Wyżej ocenia się linki ze stron, na których jest mniej linków.
5. Wartość strony: Google wprowadziło coś takiego jak PageRank - jest to coś w rodzaju wskaźnika wartości strony, linki ze stron z wyższym PageRank są bardziej wartościowe.
6. itd.


Gdzie szukać informacji o pozycjonowaniu?

O pozycjonowaniu w internecie, wiele można znaleźć, a informacje praktycznie z każdym miesiącem pojawiają się nowe. Taka ciągła nieustanna walka między autorami wyszukiwarek a pozycjonerami, jedni próbują wpłynąć na wynik, a drudzy próbują temu zapobiec.


Oto kilka miejsc wartych moim zdaniem uwagi:
1. Google Webmaster Central - według ranking.pl google to najpopularniejsza wyszukiwarka w naszym kraju, tak więc myślę warto się zapoznać z tym co mają do zaoferowania webmasterom, w szczególności polecam zajrzeć tutaj.
2.Optymalizacja.com - serwis wraz z forum to jedna wielka polska mekka pozycjonerów, praktycznie każdy w naszym kraju kto choć trochę wie o co chodzi, tam zaglądał.

Prywatne blogi pozycjonerów:
1. www.ittechnology.us - blog Mariusza Gąsiewskiego, poświęcony zagadnieniom reklamy w wyszukiwarkach. I jeszcze mały przewodnik tego samego autora.
2. SprawnyMarketing.pl - blog prowadzony przez kilka osób zajmujących się marketingiem w wyszukiwarkach, m.in przez Tomka Frontczaka, autora książki: Marketing internetowy
w wyszukiwarkach
.
3. SeoPortal.pl - blog Grzegorza Kordeczki, znajdziesz tam informowacje o nowościach w świecie wyszukiwarek internetowych, a także sposoby pozycjonowania stron.

---

Autor: Tomek Urban opiekun partnerów Pierwszej Polskiej Sieci Partnerskiej ProPartner.pl

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

1 komentarz:

  1. Współpraca z agencją reklamową może przynieść wiele korzyści dla firmy. Na przykład, agencja https://haiku.com.pl/ oferuje swoim klientom kompleksowe usługi, które pomagają w promowaniu firmy i budowaniu jej wizerunku. Dzięki temu, firmy mogą zwiększyć swoją widoczność w sieci, przyciągając nowych klientów i zwiększając swoje zyski.

    OdpowiedzUsuń