DO RUNIETU PRZEZ SEM
Autorem artykułu jest Aneta Mitko Aneta Mitko
artykularnia_import
Wyszukiwanie w rosyjskim Internecie, popularnie nazywanym Runietem kręci się wokół czterech wyszukiwarek. Są to: Yandex (z 48,40% udziałem w rynku), światowy lider Google (28,56%), Rambler (15,87%) i Mail.ru (4,72% ). Na dalszych pozycjach plasują się: Yahoo, MSN, Aport, Meta Bot, Alta Vista... (wg SpyLOG luty / marzec 2007 r.).
Biznes reklamuje się w Rosji
W wyniku zintensyfikowanego rozwoju Runieta, już nie tylko mali krajowi przedsiębiorcy inwestują w linki sponsorowane na stronach rosyjskich wyszukiwarek, ale również zagraniczne firmy z sektora MŚP, a także duże międzynarodowe koncerny, takie jak: General Motors, Nissan, Peugeot, Honda, Sony. W takich firmach budżet na reklamę internetową wynosi $1,5 mln - $3,5 mln na rok, z czego duża część (nawet 50%) przypada na Yandex i jego reklamę kontekstową. („Wiadomości” 08.02.07 r.)
SEM na topie
W związku z ogromnym zainteresowaniem reklamodawców, wydatki na reklamę wyszukiwarkową w rosyjskim segmencie Internetu w 2006 roku wzrosły prawie dwa i pół raza w stosunku do roku poprzedniego i zamknęły się w kwocie $110 mln. W ten sposób, po raz pierwszy w historii Runieta, reklama kontekstowa pokonała reklamę banerową, na którą w zeszłym roku wydano $100 mln. To znaczący sygnał dla promujących się online przedsiębiorców, że działania SEM (połączenie technologii i słowa, pozwalające docierać z informacją i reklamą do 92% użytkowników Internetu) są obecnie optymalną formą promocji. (Lenta.ru, 12.02.07 r., „Biznes” 13.02.07 r.)
Optymalne koszty promocji
Ceny minimalne za jedno kliknięcie w link sponsorowany na Yandeksie wahają się (zależnie od branży) od $0,5 (etykietki samoprzylepne) do $5 (lodówki). W Biegunie zapłacimy $4 za terminale płatnicze, $5,7 za korekcję wzroku, $5,9 za frazę „rejestracja przedsiębiorstw”, a $6,2 za hasło „likwidacja firm”. Najwyższe ceny — $9,99, to stawki za precyzyjne targetowanie reklamy, gdzie wykorzystuje się bardzo konkretne parametry, dobór lokalizacyjny i czasowy. Dla porównania, ceny za jednotygodniową emisję reklamy banerowej na popularnych rosyjskich witrynach wynoszą od $1550 do $5000 (wg danych z www.context.1ps.ru)
Inwestycja w link sponsorowany jest, jak się okazuje, nie tylko tańsza, ale i bardziej skuteczna. Płacąc za baner płacimy za jego wyświetlenie, nikt nie gwarantuje nam, że użytkownik wejdzie na nasza witrynę i zapozna się z towarami i usługami, które proponujemy. Inwestując w link sponsorowany płacimy za użytkownika, który odwiedził naszą stronę, bo jest de facto zainteresowany produktem, który mamy do zaoferowania.
Konkurencyjni reklamodawcy
W Yandex.Direct najwyższe ceny (najwyższe CPC - kwota, którą płaci reklamodawca za kliknięcie w link sponsorowany) osiągają odnośniki firm z sektora B2B, dla których sprzedaż choćby jednej naftowej wieży wiertniczej lub Boeinga rocznie sprawia, że nawet link sponsorowany, gdzie jedno kliknięcie kosztuje nawet $48 staje się opłacalny. Oprócz w/w przykładów B2B, „najgorętsze“ oferty to sprzedaż mieszkań w tzw. nowostrojkach (nowe kompleksy mieszkaniowe), dzierżawa samolotów, przetargi na FOREX, usługi budowlane na duże kompleksy użytkowe.
Dlaczego Yandex
Wracając do lidera w wyszukiwaniu u naszego wschodniego sąsiada… Yandex - zaniedbany w końcu lat dziewięćdziesiątych, teraz zajmuje czołową pozycję w Runiecie. Stawiając na reklamę kontekstową, w zeszłym roku podwoił swoje dochody i utrwalił przywództwo w segmencie wyszukiwania internetowego. Właściciele wyszukiwarki prognozują, że w tym roku dochód z samej tylko reklamy kontekstowej wyniesie $100 mln. Yandex to obecnie ok. 25 mln użytkowników Internetu i dziesiątki tysięcy reklamodawców. Dziennie na jego stronach pojawia się 5 mln osób. Nieustannie powiększająca się liczba internautów sprawia, że kolejni rekalmodawcy zachęceni możliwością skutecznego wypromowania swojej firmy inwestują w działania SEO (pozycjonowanie stron internetowych w wynikach wyszukiwania) i SEM (kampanie płatnych odnośników). Mają rację, na efekty wcale nie trzeba długo czekać, bo Yandex jest nowoczesną wyszukiwarką, która wychodzi naprzeciw oczekiwaniom internautów i reklamodawców.
tak dobre jak wygrać kłótnię
OdpowiedzUsuńjak motywacja
storytelling
konkurencja
techniki sprzedaży
szkolenia sprzedażowe