wtorek, 25 grudnia 2012

Kilka słów o dodawaniu stron do katalogów

Kilka słów o dodawaniu stron do katalogów

Autorem artykułu jest Damian Daszkiewicz


Jednym ze sposobów na wypozycjonowanie strony to zdobycie dużej ilości linków z innych serwisów. Najpopularniejszy sposób to dodanie strony do kilkudziesięciu (albo kilkuset ;-) katalogów stron internetowych. W tym artykule chciałbym udzielić kilka porad związanych z dodawaniem stron do katalogów. Sam posiadam 2 katalogi stron internetowych, kilka swoich stron dodałem do kilkudziesięciu katalogów, więc chcę się podzielić z Tobą swoim doświadczeniem zarówno z pozycji dodawacza stron do katalogów jak również administratora katalogu. Jednym ze sposobów na wypozycjonowanie strony to zdobycie dużej ilości linków z innych serwisów. Najpopularniejszy sposób to dodanie strony do kilkudziesięciu (albo kilkuset ;-) katalogów stron internetowych. W tym artykule chciałbym udzielić kilka porad związanych z dodawaniem stron do katalogów. Sam posiadam 2 katalogi stron internetowych, kilka swoich stron dodałem do kilkudziesięciu katalogów, więc chcę się podzielić z Tobą swoim doświadczeniem zarówno z pozycji dodawacza stron do katalogów jak również administratora katalogu.

1. Zrób sobie listę katalogów do których dodajesz stronę. Możliwe, że za kilka miesięcy zdobędziesz jakąś obszerniejszą listę katalogów i wtedy ta lista się Tobie przyda, gdyż będziesz wiedział do którego katalogu już zgłosiłeś stronę. Pamiętaj - w wielu katalogach stronę można zgłosić tylko raz. Jeśli przez przypadek dodałbyś ponownie stronę do tego samego katalogu to możesz liczyć się z tym, że oba wpisy zostaną usunięte (stary i nowy) (ta porada jest troszkę nieaktualna, gdyż po pierwsze coraz więcej katalogów umożliwia dodawanie jednej strony w kilku kategoriach a po drugie istnieją narzędzia dodające automatycznie stronę do kilkuset katalogów)

2. Jeśli masz obszerną listę katalogów to nie dodawaj swojej strony od razu do wszystkich katalogów! Wiem, że na upartego można w 2 godziny dodać stronę do około 100 katalogów, ale wyszukiwarka google gdy zauważy nagły wzrost linków do Twojej strony może dać Tobie bana na około 3 miesiące (fachowo taki ban nazywa się sandbox). Najlepiej jest dodawać systematycznie stronę do katalogów np. po 5 dziennie (gdy strona jest popularna i ma już dużo linków przychodzących to możesz dodawać nawet do 10-15 katalogów dziennie)

3. Jak dodajesz stronę do katalogów to przygotuj kilka różnych opisów. Zazwyczaj w katalogach tytuł wpisu jest linkiem do strony. Dlatego warto używać kilka zestawów tytuł/opis. Chodzi o to, aby wszystkie linki nie miały tych samych słów kluczowych, gdyż za to również wyszukiwarka google może nałożyć bana na określone słowo kluczowe.

4. Czytaj regulaminy katalogów. Jeśli się Tobie dany regulamin nie podoba, to nie dodawaj do niego swojej strony. Jest wiele innych katalogów. Często katalogi są moderowane (tj. administrator co kilka dni przegląda nowo dodane wpisy które jeszcze się nie pokazują w katalogu i decyduje czy wpis ma zostać zaakceptowany czy skasowany) i gdy administrator zobaczy, że wpis nie spełnia regulaminu to po prostu go skasuje. Jak się Tobie to nie podoba, to zawsze możesz założyć własny katalog stron z bardziej przyjaznym regulaminem!

5. Poświęc kilka minut na zredagowanie treści opisu strony i tytułu. Nic bardziej nie denerwuje niż 3 błędy ortograficzne w 2 zdaniach (naprawdę zdarzają się takie wpisy!). Pisz również poprawną polszczyzną i stosuj znaki interpunkcyjne. Zaczynaj zdania od dużej litery. Jeśli jesteś dyslektykiem to poproś kogoś o przeredagowanie treści wpisu. Administrator katalogu zazwyczaj się nie pyta czy ktoś jest dyslektykiem, tylko kasuje taki wpis (jeśli ma dobry humor to możesz liczyć na to, że poprawi błędy ortograficzne, ale to nie jest zbyt prawdopodobne)

6. Nie pisz dużymi literami całych wyrazów(zdań) - takie wpisy brzydko wyglądają i zazwyczaj są usuwane

7. W tytule i treści opisu nie pisz samych słów kluczowych oddzielanych przecinkami. Taki wpisy brzydko wyglądają i są zazwyczaj usuwane. Oczywiście możesz inteligentnie używać słów kluczowych np. zamiast tytułu typu: narzędzia biurowe, zszywacze, dziurkacze, niszczarki można dać tytuł: Sprzedajemy narzędzia biurowe takie jak dziurkacze, niszczarki, zszywacze itp. Jak widzisz w tytule są słowa kluczowe na których Tobie zależy a i wpis wygląda w miarę naturalnie

8. Postaraj się aby opis był dłuższy niż tytuł wpisu. Jeśli np. tytuł wpisu składa się z 3 wyrazów i opis z tych samych 3 wyrazów to nie licz na akceptację wpisu. Również wpisy w których w polu tytuł jest więcej niż 10 wyrazów nie są chętnie akceptowane. Najlepiej tak zredagować wpis, aby opis był minimum 3 razy dłuższy od tytułu wpisu. Oczywiście nie należy popadać w paranoję i w treści wpisu dać opis na kilka strona A4. Nikt tego nie przeczyta a wpis pewnie zostanie odrzucon

9. Postaraj się wybrać odpowiednią kategorię. Jeśli zastanawiasz się, czy dana kategoria jest tą właściwą, to zobacz jakie wpisy są w tej kategorii. Ewentualnie zaproponuj administratorowi aby utworzył odpowiednią kategorię

Pamiętaj - nie każdy katalog jest restrykcyjny, ale warto przestrzegać tych zasad o których napisałem. Dzięki temu unikniesz irytacji gdy co drugi katalog usunie Twój wpis. ---

Damian Daszkiewicz prowadzi serwis SkutecznyPartner.pl poświęcony programom partnerskim

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Co to jest ten mod_rewrite i dlaczego o nim tyle słyszę?

Co to jest ten mod_rewrite i dlaczego o nim tyle słyszę?

Autorem artykułu jest Damian Daszkiewicz


Jednym z popularniejszych tematów na forach internetowych jest mod_rewrite. Często nawet gdy jakiś serwer nie obsługuje tego modułu, uważa się, że nie warto tam hostować swojej strony. Jeśli jednak nie jesteś w temacie, to pewnie nie wiesz, o co w tym wszystkim chodzi i dlaczego jest to taki popularny temat. W tym artykule chciałbym troszkę Tobie przybliżyć to zagadnienie. Jednym z popularniejszych tematów na forach internetowych jest mod_rewrite. Często nawet gdy jakiś serwer nie obsługuje tego modułu, uważa się, że nie warto tam hostować swojej strony. Jeśli jednak nie jesteś w temacie, to pewnie nie wiesz, o co w tym wszystkim chodzi i dlaczego jest to taki popularny temat. W tym artykule chciałbym troszkę Tobie przybliżyć to zagadnienie.

Często widuję strony na których jest podstrona o adresie www.costam.pl/ksiazka.php?jaka=1. Taki adres internetowy nie wygląda zbyt przyjźnie. Pewnie dużo ładniej by wyglądał taki adres: www.costam.pl/ksiazka_1.htm. Ten adres nie tylko łatwiej jest zapamiętać zwykłemu internaucie, ale również wyszukiwarki łatwiej go zaindeksują. W pierwszym wypadku jest wywoływany plik index.php z parametrem a w drugim przypadku jest to zwykły plik html. Pierwsze rozwiązanie ma tą zaletę, że plik index.php po otrzymaniu odpowieniego parametru (w tym przypadku 1) może odczytać z bazy danych odpowiednie dane z bazy danych i je wyświetlić. Jest to prostsze niż tworzenie wielu plików statycznych html (i łatwiejsze w zarządzaniu).

A teraz sobie pomyśl co by było, gdyby wmówić serwerowi, że posiadasz plik ksiazka_1.htm i gdy użytkownik wejdzie na tą stronę to tak naprawdę odpali plik index.php z parametrem jaka=1 (zamiast 1 mam na myśli dowolną liczbę, albo nawet ciąg znaków). W tym wypadku łapiesz dwie sroki za jeden ogon - zarówno tworzysz serwis przyjazny dla wyszukiwarek, jak również nie musisz tworzyć wiele plików html. Takie rozwiązanie jest możliwe i to jest ten cały mod_rewrite! Aby serwer wiedział, że chcesz korzystać z mod_rewrite musisz go jakoś o tym poinformować a także wytłumaczyć mu, że jak użytkownik chce wywołać plik ksiazka_.html to tak naprawdę ma być odpalony plik index.php z parametrem jaka=. Aby to zrobić należy utworzyć plik .htaccess (tak, nazwa tego pliku zaczyna się od kropki) o następującej zawartości:

RewriteEngine On
RewriteRule ^ksiazka_(0-9*).htm /index.php?jaka=$1

Pierwsza linijka informuje serwer, że chcesz korzystać z mod_rewrite. Druga linijka to jest owa definicja. ciąg znaków (0-9*) oznacza dowolną liczbę. Gdyby nie było w nim gwiazdki, to owy ciąg znaków oznaczałby jedynie cyfrę. Natomiast $1 oznacza, że w tym miejscu jest wstawiony pierwszy parametr z owego wzorca (tym wzorcem jest liczba, która znajduje się pomiędzy ciągiem znaków ksiazka_ a ciągiem znaków .htm).

Uwaga: pliki .htaccess działają na cały katalog wraz z podkatalogami. Jeśli przykładowo wrzucisz owy plik do głównego katalogu, ale nie chcesz, aby mod_rewrite działało dla jakiegoś podkatalogu, to należy wrzucić do tego podkatalogu plik .htaccess o następującej zawartości:

RewriteEngine Off

Uwaga2: plik .htaccess jest plikiem ukrytym (dla serwerów linuxowych każdy plik którego pierwsza litera w nazwie to kropka jest plikiem ukrytym). Nie wszystkie klienty FTP go pokazują (czasami trzeba włączyć opcję pokazuj pliki ukryte). Dlatego nie przestrasz się, gdy nie zobaczysz tego pliku na serwerze a mod_rewrite działa ;-) ---

Damian Daszkiewicz prowadzi serwis SkutecznyPartner.pl poświęcony programom partnerskim

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

DO RUNIETU PRZEZ SEM

DO RUNIETU PRZEZ SEM

Autorem artykułu jest Aneta Mitko Aneta Mitko


artykularnia_import


Wyszukiwanie w rosyjskim Internecie, popularnie nazywanym Runietem kręci się wokół czterech wyszukiwarek. Są to: Yandex (z 48,40% udziałem w rynku), światowy lider Google (28,56%), Rambler (15,87%) i Mail.ru (4,72% ). Na dalszych pozycjach plasują się: Yahoo, MSN, Aport, Meta Bot, Alta Vista... (wg SpyLOG luty / marzec 2007 r.).



Biznes reklamuje się w Rosji



W wyniku zintensyfikowanego rozwoju Runieta, już nie tylko mali krajowi przedsiębiorcy inwestują w linki sponsorowane na stronach rosyjskich wyszukiwarek, ale również zagraniczne firmy z sektora MŚP, a także duże międzynarodowe koncerny, takie jak: General Motors, Nissan, Peugeot, Honda, Sony. W takich firmach budżet na reklamę internetową wynosi $1,5 mln - $3,5 mln na rok, z czego duża część (nawet 50%) przypada na Yandex i jego reklamę kontekstową. („Wiadomości” 08.02.07 r.)



SEM na topie



W związku z ogromnym zainteresowaniem reklamodawców, wydatki na reklamę wyszukiwarkową w rosyjskim segmencie Internetu w 2006 roku wzrosły prawie dwa i pół raza w stosunku do roku poprzedniego i zamknęły się w kwocie $110 mln. W ten sposób, po raz pierwszy w historii Runieta, reklama kontekstowa pokonała reklamę banerową, na którą w zeszłym roku wydano $100 mln. To znaczący sygnał dla promujących się online przedsiębiorców, że działania SEM (połączenie technologii i słowa, pozwalające docierać z informacją i reklamą do 92% użytkowników Internetu) są obecnie optymalną formą promocji. (Lenta.ru, 12.02.07 r., „Biznes” 13.02.07 r.)



Optymalne koszty promocji



Ceny minimalne za jedno kliknięcie w link sponsorowany na Yandeksie wahają się (zależnie od branży) od $0,5 (etykietki samoprzylepne) do $5 (lodówki). W Biegunie zapłacimy $4 za terminale płatnicze, $5,7 za korekcję wzroku, $5,9 za frazę „rejestracja przedsiębiorstw”, a $6,2 za hasło „likwidacja firm”. Najwyższe ceny — $9,99, to stawki za precyzyjne targetowanie reklamy, gdzie wykorzystuje się bardzo konkretne parametry, dobór lokalizacyjny i czasowy. Dla porównania, ceny za jednotygodniową emisję reklamy banerowej na popularnych rosyjskich witrynach wynoszą od $1550 do $5000 (wg danych z www.context.1ps.ru)


Inwestycja w link sponsorowany jest, jak się okazuje, nie tylko tańsza, ale i bardziej skuteczna. Płacąc za baner płacimy za jego wyświetlenie, nikt nie gwarantuje nam, że użytkownik wejdzie na nasza witrynę i zapozna się z towarami i usługami, które proponujemy. Inwestując w link sponsorowany płacimy za użytkownika, który odwiedził naszą stronę, bo jest de facto zainteresowany produktem, który mamy do zaoferowania.


Konkurencyjni reklamodawcy



W Yandex.Direct najwyższe ceny (najwyższe CPC - kwota, którą płaci reklamodawca za kliknięcie w link sponsorowany) osiągają odnośniki firm z sektora B2B, dla których sprzedaż choćby jednej naftowej wieży wiertniczej lub Boeinga rocznie sprawia, że nawet link sponsorowany, gdzie jedno kliknięcie kosztuje nawet $48 staje się opłacalny. Oprócz w/w przykładów B2B, „najgorętsze“ oferty to sprzedaż mieszkań w tzw. nowostrojkach (nowe kompleksy mieszkaniowe), dzierżawa samolotów, przetargi na FOREX, usługi budowlane na duże kompleksy użytkowe.


Dlaczego Yandex



Wracając do lidera w wyszukiwaniu u naszego wschodniego sąsiada… Yandex - zaniedbany w końcu lat dziewięćdziesiątych, teraz zajmuje czołową pozycję w Runiecie. Stawiając na reklamę kontekstową, w zeszłym roku podwoił swoje dochody i utrwalił przywództwo w segmencie wyszukiwania internetowego. Właściciele wyszukiwarki prognozują, że w tym roku dochód z samej tylko reklamy kontekstowej wyniesie $100 mln. Yandex to obecnie ok. 25 mln użytkowników Internetu i dziesiątki tysięcy reklamodawców. Dziennie na jego stronach pojawia się 5 mln osób. Nieustannie powiększająca się liczba internautów sprawia, że kolejni rekalmodawcy zachęceni możliwością skutecznego wypromowania swojej firmy inwestują w działania SEO (pozycjonowanie stron internetowych w wynikach wyszukiwania) i SEM (kampanie płatnych odnośników). Mają rację, na efekty wcale nie trzeba długo czekać, bo Yandex jest nowoczesną wyszukiwarką, która wychodzi naprzeciw oczekiwaniom internautów i reklamodawców.

--- Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Czy warto inwestować w wiek domeny internetowej...?

Czy warto inwestować w wiek domeny internetowej...?

Autorem artykułu jest 5il3nt


artykularnia_import

Powszechnie w branży SEO (Search Engine Optimization) wiadomo iz Google ceni sobie wiek domeny.


Pozycjonowanie domeny, która została zarejetrowana kilka lat temu jest według wielu ludzi i frim zajmujących się pozycjonowaniem stron o wiele łatwiejszym zadaniem aniżeli pozycjonowanie "świeżej" niedawno zakupionej domeny.


Domeny internetowe, będące na czołowych pozycjach w SERP o wiele trudniej jest wyprzedzić przez świeże domeny (do tego potrzebna jest spora ilość linków).


Czy faktycznie jest to prawdą i czy możliwe jest szybkie wejście w TOP10 domeny świeżo kupionej? Oczywiście , że jest to możliwe - ale przyczyna leży w tzw FSB czyli Fresh Site Bonus - specjalny bonus, który strona otrzymuje od Google na początku swojego istnienia. Bonus polega oczywiście na tym iż na samym początku witryna znajduję się wysoko w rankingu, jednak aby tę pozycję utrzymać należy na początku przyłożyć odpowiednio duzą liczbę linków - nie robiąc nic strona wypadnie z czołówki bardzo szybko i prace będziemy musieli zacząć od nowa.


Jednak ostatnio miałem przypadek następujący:



Kupiłem domenę i po dodaniu kilku zaledwie linków wskoczyła ona do czołówki na jedno z haseł związanych z turystyką - konkurencja tutaj jest dość spora - strona nadal trzyma się dzielnie i pewnie po części jest to spowodowane FSB, ale śmiem twierdzić, że jest to także efekt tego iż jak się okazało domena była już zarejestrowana w 2004 roku i w Webarchive.org są przechowywane o niej dane... czyli niejako na wysokie pozycje mogła tutaj mieć wpływ przeszłośc domeny. Według mnie dalsze pozycjonowanie tej oto domeny będzie łatwiejsze z uwagi właśnie na fakt istnienia wpisu o niej w Webarchive.



Jak się więc okazuje nawet kupując domeny nieświadomie możemy stać się posiadaczami silnej domeny, której siła zaprocentuje w przyszłości.

--- Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Pozycjonowanie stron - dobór słów kluczowych

Pozycjonowanie stron - dobór słów kluczowych

Autorem artykułu jest Ryszard Szymanowski


Dobór słów kluczowych to podstawa skutecznego pozycjonowania. Artykuł przekazuje kilka uwag pozwalających spojrzeć nieco szerzej na proces pozycjonowania stron. Pozycjonowanie strony internetowej zwykle zaczyna się od doboru słów kluczowych. Pomijam optymalizację strony, jako etap poprzedzający pozycjonowanie. Analizując zapytania ofertowe oraz dyskusje na forach internetowych doszedłem do wniosku, że warto przekazać właścicielom stron kilka uwag na temat doboru słów kluczowych do pozycjonowania. Pozwoli to na lepsze zrozumienie, czym jest pozycjonowanie i czego można po nim oczekiwać.

Praktyka pozycjonowania prowadzi do przekonania, że dobór słów kluczowych ogranicza sie do kilku przypadkowych słów lub fraz kilku wyrazowych. Po wycenie ilość wybranych słów kluczowych jest zmniejszana, ponieważ koszt pozycjonowania przekracza budżet wyznaczony przez klienta. Tymczasem strona główna powinna być pozycjonowana co najmniej na kilkanaście słów kluczowych. Słowa kluczowe dające dużo wejść na stronę są bardzo konkurencyjne i dostanie sie na pierwszą stronę wyników może potrwać kilka miesięcy, a nawet rok. Z tego powodu warto wybrać do pozycjonowania również kilka słów mniej konkurencyjnych, ponieważ efekt w postaci wzrostu odwiedzin strony będzie widoczny szybciej. Kilkanaście pozycjonowanych fraz to również nie wszystko, na co powinniśmy sie decydować, o czym mowa będzie w dalszej części artykułu.

Jak dobrać słowa kluczowe? Można skorzystać z różnych dostępnych narzędzi, ale pamiętajmy, że pozycjonowanie stron w Polsce, to przede wszystkim pozycjonowanie w google.pl. Jak dotychczas nie ma precyzyjnych statystyk wyszukiwania słów kluczowych. Pewien orientacyjny obraz daje skorzystanie z Google Trends albo Narzędzia zarządzania słowami kluczowymi. Są to dane przybliżone, dlatego polecam skorzystanie z krótkiej intensywnej kampanii reklamowej AdWords skierowanej na słowa kluczowe z opcją ścisłego dopasowania - słowo kluczowe. Koszt takiej kampanii to kilka do kilkudziesięciu złotych na dobę. Dobór słów kluczowych do kampanii może być poparty analizą słów wskazanych przez wymienione narzędzia. Szybko przekonamy się jakie słowa kluczowe przynoszą najwięcej wyświetleń naszych reklam, a tym samym są przydatne do pozycjonowania.

W pewnych sytuacjach można zrezygnować z niektórych, pozornie wartościowych słów kluczowych. Jeżeli sprzedajemy meble biurowe, to raczej nie musimy pozycjonować sie na słowo kluczowe meble, ponieważ internauta zapewne szuka czegoś innego i szybko opuści naszą stronę. Podobnie w przypadku pozycjonowania sklepu meblowego tradycyjnego w Szczecinie. Powinniśmy skorzystać z kombinacji słów branżowych z nazwa miasta, natomiast z pozycjonowania na frazy ogólne zrezygnować. To zbędny wydatek (niemały), który nie przyniesie korzyści - lepiej przeznaczyć te pieniądze na frazy lokalne, bo nikt z Warszawy nie przyjedzie po meble do Szczecina.

Czy dobór słów kluczowych to jednorazowa operacja? Nie, dlatego możemy mówić o procesie zarządzania słowami kluczowymi. Dobry przykład to pozycjonowanie sklepu internetowego, dla którego do pozycjonowania strony głównej wybieramy frazy ogólne. Sklep komputerowy, możemy pozycjonować np. na frazy: komputer, komputery, sklep komputerowy, sklepy komputerowe, itp. Jeżeli sklep prowadzi sprzedaż monitorów, to na te frazę powinniśmy pozycjonować nie stronę główną, a podstronę kategorii produktowej sklepu. W przypadku dużej oferty sklep dzieli kategorie na podkategorie, a za tym podziałem powinno podążać pozycjonowanie - podkategoria z monitorami LCD powinna być pozycjonowana na frazę jeszcze bardziej szczegółową - monitory lcd. Możemy to jeszcze powiązać z poszczególnymi markami producentów. W ten sposób szybko dojdziemy do wniosku, że powinniśmy pozycjonować właściwie cały asortyment sklepu na nazwy produktów. To bardzo efektywna metoda, ponieważ wejścia na słowa kluczowe bardziej precyzyjnie określające przedmiot zapytania, częściej kończą się zakupem. Cel tej metody pozycjonowania jest podwójny: z jednej strony wzrost odwiedzin ze strony internautów, a z drugiej strony zaoferowanie internautom strony najbardziej odpowiadającej zapytaniu w wyszukiwarce.

W wielu przypadkach doskonale sprawdza się prowadzona na bieżąco analiza statystyk wejść z wyszukiwarek. Możemy wówczas wychwycić obiecujące słowa kluczowe, które wcześniej pominęliśmy, a które dają sporo wejść z dalszej pozycji w wynikach wyszukiwania. Warto tę pozycje poprawić, pozycjonując podstronę na którą prowadzi wynik wyszukiwania. Jest to stosunkowo łatwe do wykonania i bardzo efektywne. W swojej praktyce spotkałem setki takich słów kluczowych (fraz). Trzeba pamiętać, że takich fraz będzie więcej, jeżeli serwis internetowy będzie bogaty w oryginalna treść. W takich przypadkach zawartość serwisu spotyka się z pomysłowością internautów we wpisywaniu słów kluczowych w oknie wyszukiwarki. Bieżąca analiza statystyk pozwoli wychwycić również słowa kluczowe sezonowe. Branża motoryzacyjna dostarcza ciekawych przykładów takich fraz. Jedną z takich fraz jest "kia ceed", nowy model budzący aktualnie spore zainteresowanie internautów.

Pamiętajmy, że wysokie pozycje serwisu internetowego na wybrane słowa kluczowe w wyszukiwarkach to nie jest cel, a jedynie środek do celu, którym jest skierowanie na stronę odwiedzin ze strony internautów zainteresowanych jej tematyką. Ten ruch może przynieść spore dochody, tak duże, że wymagać będą rozbudowy firmy. Potwierdzają to przykłady z mojej praktyki zawodowej. Nie traktujmy więc pozycjonowania jak wydatku, tylko jak inwestycję o bardzo wysokiej stopie zwrotu. ---

Autor jest współpracownikiem firmy wykonującej pozycjonowanie stron internetowych oraz inne usługi w ramach marketingu w wyszukiwarkach

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl