Audyt strony internetowej pod kątem pozycjonowania
Autorem artykułu jest Jacek Biernacki
Przygotowanie i przeprowadzenie audytu strony umożliwia dokonanie analizy wartości naszych działań związanych z SEO. Daje możliwość wprowadzenia modyfikacji, które poprawią pozycję strony w wyszukiwarce.
Audyt strony internetowej to działanie, które umożliwia analizę strony pod kątem elementów istotnych przy pozycjonowaniu strony. Możemy przeprowadzić audyt w wąskim zakresie lub dokładnie przeanalizować czynniki wpływające na pozycjonowanie. W zależności od potrzeb możemy zbadać tylko optymalizację strony na określone słowa kluczowe lub dołożyć dodatkowe elementy. W skład rozszerzonego audytu mogłyby wchodzić
- optymalizacja strony na słowa kluczowe
- badanie linkowania strony
- badanie wskaźnika Page Rank
- pozycja w wyszukiwarce
Interesującym narzędziem, które umożliwia wykonanie takiego audytu jest zestaw aplikacji udostępniany przez Link Assistance. Aplikacje, które wchodzą w skład to, WebSite Auditor, LinkAssistance, SEO SpyGlass i Rank Tracker. Narzędzi tymi możemy zrobić audyt obejmujący powyższe zagadnienia (z wyłączeniem Page Rank). Pakiet jest dostępny w trzech wersjach w tym jednej bezpłatnej, która w zupełności wystarcza do naszych potrzeb.
Optymalizacja strony
Badanie stopnia optymalizacji strony możemy sprawdzić z wykorzystaniem WebSite Auditor. Analizuje ono optymalizację strony pod kątem wprowadzonych słów kluczowych. Wyniki prezentowane są w formie % wartości za ich użycie w poszczególnych znacznikach kodu HTML. Miarodajność tych wyników zależy od znajomości przez twórców aplikacji znaczenia poszczególnych znaczników, choć już sam fakt posiadania danych na temat rozmieszczenia słów jest wartościowy.
W raporcie otrzymujemy też porównanie optymalizacji naszej strony ze stronami z top 10 z wyszukiwarki Google. Takie zestawienie umożliwia ocenę jakościową strony ze stronami uznanymi za Google za wartościowe.
Linkowanie strony
Kolejnym elementem, który obejmuje audyt to linki prowadzące do strony z innych serwisów tzn. backlinks. To najważniejszy aspekt wpływający na pozycjonowanie strony. Linki sprawdzamy przy pomocy aplikacji SEO SpyGlass, analizuje ona linki prowadzące do strony wykorzystując domyślnie bazę Yahoo. Możemy też wybrać bazy popularnych wyszukiwarek.
Obliczanie wartości linków oparte jest o dwa kryteria, page oraz ilość linków wychodzących z tej strony. Sposób jest mocno uproszczony, gdyż dodatkowe zmienne, wpływające na wartość to, powiązanie tematyczne domeny oraz jej wiek. Dostajemy jednak taką informacje jako dodatkową wraz z kilkoma innymi (alexa rank, adres IP itp.)
Wykonana w ten sposób analiza pozwala nam sprawdzić sposób linkowania strony internetowej. Raport zawiera też wiele odpowiedzi na to z jakich powodów strona zajmuje tą a nie inną pozycję w wyszukiwarce. Linkowanie może odbywać się z niewłaściwych domen i błędnym anchorem.
Wskaźnik PageRank
Wskaźnik Page Rank to element, którego znaczenie w ostatnim czasie dla pozycjonowania jest marginalne, jednak ma on sporą wartość dla biznesu związanego z pozycjonowaniem. Wielu internautów kieruje się nim przy ocenie stron internetowych. Może być on też wykorzystywany w systemach wymiany linków (SWL).
Praktycznie każda strona z narzędziami SEO oferuje możliwość sprawdzenia tego wskaźnika. Ciekawą stroną jest DigPageRank, która pokazuje statystyki z wielu data center Google. Warto aby każda sub domena posiadała własny PR, poza podstronami, które powstały między okresem aktualizacji. Świadczy to o tym, że Gogle ocenia treści umieszczone na tych stronach jako wartościowe.
Pozycja w wynikach wyszukiwania
Pozycja jaką zajmuje strona internetowa w wyszukiwarce pokazuje skuteczność działań związanych z jej pozycjonowaniem. Warto pamiętać, że 90% kliknięć zbierają witryny umieszczone wśród pierwszych dziesięciu wyników wyszukiwania.
Darmowym i popularnym narzędziem, które bada pozycję strony jest Free Monitor for Google. Może ono analizować pozycję w kilkudziesięciu krajach w różnych wersjach językowych. Dodatkowo możemy określić dowolną liczbę sprawdzanych pozycji. Choć przekroczenie 300 wyników wyszukiwania poważnie obciąża pracę programu.
Podsumowanie
Audyt strony internetowej ma na celu sprawdzenie użyteczności strony pod kątem pozycjonowania. Warto sprawdzić następujące elementy.
- optymalizację strony
- linkowanie
- page rank
- pozycję w wyszukiwarce
W zasobach Internetu możemy znaleźć sporo aplikacji związanych z SEO. Badają one różne elementy strony, od metatagów użytych na stronie po dokładne rozmieszczenie słów kluczowych w treści witryny. Każdy znajdzie coś co odpowiada jego potrzebom, choć czasem trzeba za to zapłacić.
Badanie elementów odpowiadających za pozycjonowanie może poprawić jakość działań związanych z SEO. To z kolei wpływa na pozycję strony w wyszukiwarce, co zwiększa jej oglądalność.
Autor: Jacek Biernacki prowadzi firmę Cognitive it oraz Blog SEO - Pozycjonowanie stron
Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl
Sam audyt jest bardzo ważnym elementem każdego procesu pozycjonowania i jestem zdania, że jak najbardziej należy wykonywać go regularnie. Ja teraz czytałam w https://lepiej-widoczni.pl/jak-zrobic-audyt-seo-samemu/ że taki audyt można zrobić samemu i właśnie zamierzam to zrobić. Liczę na to, że mi się uda.
OdpowiedzUsuńJak najbardziej również pozycjonowanie jest ciekawym sposobem na to aby uzyskać zwiększony ruch w internecie. Doskonale to zostało przestawione w artykule http://compatto.pl/pozycjonowanie-stron-google-czego-zalezy-pozycja-rankingu/ i ja uważam, iż jest to prawda. Tym bardziej, że pozycjonowanie jest bardzo skuteczne.
OdpowiedzUsuń