sobota, 15 grudnia 2012

Wprowadzenie do pozycjonowania stron internetowych

Wprowadzenie do pozycjonowania stron internetowych

Autorem artykułu jest Michał Peltner


Każdego dnia korzystamy z wyszukiwarki Google. Wpisujemy w okienko wyszukiwarki frazy, które mają pomóc w odnalezieniu pożądanej przez nas informacji.

Większość z użytkowników Google nie wnika jak to działa, ale szczególnie przedsiębiorcy powinni przyjrzeć się mechanizmom i prawom rządzącym wyszukiwaniem i pozycjonowaniem stron internetowych. Dynamicznie rosnącą częścią marketingu jest obecnie pozycjonowanie, które ma na celu wsparcie firm w osiąganiu jak najlepszych wyników właśnie w wyszukiwarkach. Zapraszam do zapoznania się z krótkim wprowadzeniem do tego rodzaju usług.

Ideą twórców wyszukiwarki Google – Larry'ego Page'a i Sergey'a Brina było stworzenie mechanizmu, który przeszukiwałby dokumenty (strony internetowe) na zasadach podobnych do tych, które rządzą światem nauki. Strony, które miałyby najwięcej cytowań – odniesień trafiałyby na najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwania dla danej frazy, zupełnie jak profesor, którego prace były wielokrotnie cytowane, trafia na naukowy piedestał.

Tutaj pojawiło się pole do „wspomagania” tych działań – pracy nad zdobywaniem kolejnych linków. Wydaje się, że nie ma nic prostszego. Takie proste podejście do zagadnienia było nieco ryzykowne, bo w wynikach wyszukiwania szybko zaczęły pojawiać się niewłaściwe strony. Dało to impuls do dalszego komplikowania algorytmu wyszukiwania, włączania kolejnych czynników, które miałyby wspomóc celną ocenę stron proponowanych użytkownikowi przez wyszukiwarkę. Jakie dodatkowe czynniki pojawiły się w ciągu ostatnich lat? Google zaczęło oceniać wartość linków – ze względu na ich konstrukcję, ich źródło (linkującą stronę), ich atrybuty, ich ilość etc. etc. W ostatnim czasie coraz większe znaczenie ma również zawartość serwisu – im bardziej oryginalna, interesująca itd. tym lepsze efekty w wyszukiwarce. Tyle teorii.

Pozycjonowanie stron

Aby osiągnąć najlepsze efekty, warto zaprzęgnąć do swoich działań pozycjonowanie stron. Na czym ono polega? W jednym zdaniu można powiedzieć, że polega ono na optymalizowaniu strony internetowej oraz jej promowaniu (głównie przez pozyskiwanie linków) w sieci.

Jakie elementy strony i w jaki sposób powinny być zoptymalizowane? Optymalizację (już istniejącej) strony internetowej warto zacząć od przygotowania właściwych tytułów i opisów, bo przecież to one witają użykownika, który miałby wejść na stronę internetową. Tytuły mają również ogromne znaczenie w pozycjonowaniu, dlatego warto postarać się o opisy, które będą zawierały słowa kluczowe, ale i będą na tyle ciekawe, że użytkownik zechce je kliknąć.

Kolejna kwestia to treść strony internetowej. Teksty opublikowane na stronie powinny zawierać słowa kluczowe (ale nie można z tym przesadzić). Druga sprawa to optymalizacja tekstów – powinny one być odpowiednio sformatowane. Artykuły powinny zawierać tytuł w znaczniku nagłówka, istotne frazy powinny być pogrubione lub pochylone. Dobrą praktyką jest stosowanie śródtytułów, podział na akapity. Dodatkowo można wprowadzić na stronie tagi, które połączą podobne wpisy w grupy.

Istotne są również kwestie techniczne – wprowadzenie ścieżki nawigacji, linkowanie wewnętrzne, zastosowanie multimediów i ich odpowiednie opisy itd.

Drugim rozdziałem w „księdze pozycjonerskiej” jest linkowanie. Aby strona pięła się w wynikach wyszukiwania, musi ona systematycznie pozyskiwać linki. Mylą się ci, którzy chcą obrać drogę na skróty i stawiają na przeróżne metody spamerskie i półspamerskie. Nawet jeśli strona na tym zyska, to w dłuższej perspektywie straty będa większe. Linkowanie jest tym lepsze, im bardziej przypomina linkowanie naturalne.

Skąd pozyskiwać linki? Powszechnie stosowane są metody takie jak budowanie własnego zaplecza, katalogowanie stron, pisanie artykułów do tzw. precli. Inne metody to linkowanie na forach i w komentarzach na blogach oraz w mediach społecznościowych. Bardziej zaawansowane i bardziej wartościowe metody to dziennikarstwo obywatelskie, gościnne pisanie artykułów i postów, przesyłanie informacji prasowych, a także dostarczanie wszelkiego rodzaju materiałów informacyjnych i dydaktycznych – infografik, raportów, prezentacji etc. etc.

Działania mające na celu optymalizację strony oraz pozyskiwanie linków (tzw. link building) są czasochłonne, dlatego też warto skorzystać z usług profesjonalnej firmy pozycjonerskiej.

---

Michał Peltner. Artykuł konsultowany ze specjalistami z agencji marketingu internetowego VISIBILITY oferującej m.in. pozycjonowanie stron internetowych.

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz