wtorek, 25 grudnia 2012

Pozycjonowanie to nie wszystko

Pozycjonowanie to nie wszystko

Autorem artykułu jest Ryszard Szymanowski


Pozycjonowanie stron nie jest panaceum na wszystkie problemy niewielkiego ruchu na witrynach internetowych. Dość często spotykam się z opinią, że pozycjonowanie stron może rozwiązać wiele problemów, z którymi borykają się serwisy prowadzące biznes w internecie. Mają one niewielką odwiedzalność, a niska sprzedaż skłania do likwidacji serwisu. Podobne problemy mają zresztą również inne witryny, niezbyt chętnie odwiedzane przez internautów.

Pozycjonowanie - słowa kluczowe


Wbrew obiegowym opiniom celem końcowym pozycjonowania stron w wyszukiwarkach internetowych nie jest uzyskanie wysokich pozycji na wybrane frazy (słowa kluczowe). Takie rozumienie pozycjonowania to świadoma rezygnacja z naprawdę dużych możliwości tkwiących w tej formie reklamy w internecie. Prowadząc sklep internetowy nie można ograniczyć pozycjonowania do kilku atrakcyjnych, ale najczęściej ogólnych słów kluczowych. Powinniśmy pozycjonować głęboko - podstrony z kategoriami produktów, a nawet podstrony z produktami. zwykle uważamy te dodatkowe pozycjonowanie za mało istotne, frazy traktujemy jako niszowe, a prawda jest taka, że te właśnie frazy dają zwykle lepszą konwersję (pożądane działanie klienta, czyli sfinalizowanie transakcji). Przykładem może być sklep z aparatami cyfrowymi pozycjonowany między innymi na frazę "aparaty cyfrowe", ale również na nazwy konkretnych produktów np "Canon 400d". Odwiedzalność z tej frazy jest oczywiście dużo niższa (nie zawsze tak jest), ale sprzedaż po wejściu z tej frazy jest większa. Oczywiście nie należy rezygnować z tych trudnych ogólnych fraz, ponieważ dzięki nim będzie łatwiej pozycjonować podstrony sklepu. W skrajnym przypadku możemy pozycjonować cały asortyment sklepu, każdy produkt na kilka słów kluczowych.

Wyszukiwarka - co widzi internauta


Załóżmy, że pozycjonowanie mamy zrobione dobrze i pojawiamy się na pierwszej stronie wyników. Istotne jest to co przeczyta internauta w opisie naszej strony. Zwykle są to znaczniki "title" i "description" naszej strony. Tak jak my to wpiszemy w kodzie strony, tak wyświetli to wyszukiwarka. Jaki z tego wniosek? To powinnny być dobrze przemyślane teksty, a w dodatku dla każdej podstrony inne, bo przecież każda podstrona naszego serwisu ma nieco inną tematykę. Zły opis wyświetlony przez wyszukiwarkę może skutecznie zniechęcić internautów do kliknięcia w link do naszej strony. Odpowiedzmy sobie sami na pytanie: czy pozycjonowanie takiej strony internetowej ma sen?

Hosting - wchodzimy na stronę

Internauta zachęcony opisem strony kliknął w nasz link z zamiarem wejścia na stronę. Niezależnie od tego, jakie ma łącze internetowe, internauta nie może czekać zbyt długo na wyświetlenie strony. Tutaj wart zwrócić uwagę na dwa aspekty: objętość kodu i jakość hostingu. Kod strony musi być lekki, a częstym grzechem jest "top" strony o wielkości 200kB, albo miniaturki produktów o podobnej wielkości. W takich przypadkach rośnie prawdopodobieństwo, że internauta opuści stronę, zanim ona załaduje się na jego komputerze. Z drugiej strony nie warto oszczędzać na hostingu, bo kiepskie łącze nawet dla "lekkiej" strony może być za słabe i koniec będzie podobny. Niski limit transferu może wyłączyć nam stronę w najmniej odpowiednim momencie. Częste awarie hostingu nie tylko irytują potencjalnych odwiedzających, ale mogą być również przyczyną kłopotów z indeksacją strony internetowej. Jeżeli wyszukiwarka zaindeksuje tylko niewielką część naszego serwisu, to znacznie zmniejszy się również jej odwiedzalność zwłaszcza na niszowe słowa kluczowe.

Jesteśmy na stronie

Internauta dostał się do naszego serwisu i to co tam zobaczy może go również zniechęcić do ponownych odwiedzin, albo skłonić do jej szybkiego opuszczenia. Zagmatwana nawigacja, długie ładowanie kolejnych podstron, niejasny regulamin sklepu, kiepskie opisy, fatalne zdjęcia - to wszystko co składa sie na funkcjonalność i użyteczność strony internetowej (świadomie używam obydwu pojęć) jest w zasadzie ostatnim elementem tej układanki, ale równie istotnym. Wartość naszej oferty produktowej również ma duży wpływa na powodzenie biznesu, ale temat na inny artykuł.

Zamiast podsumowania


Mam nadzieję, że ten krótki artykuł zasygnalizował pułapki, jakie czekają biznes internetowy. Pominięcie lub chociażby któregokolwiek wymienionego powyżej elementu może znacznie zmniejszyć nasze przychody. Warto wziąć to pod uwagę już na wczesnym etapie planowania biznesu.
---

Autor jest współpracownikiem firmy NVVI.com wykonującej pozycjonowanie stron internetowych oraz inne usługi w ramach marketingu w wyszukiwarkach

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

6 komentarzy:

  1. Oczywiście, że pozycjonowanie stron to nie wszytko lecz jest jednym z kanałów budowania wizerunku, ruchu oraz widoczności strony. W moim przypadku idealnie sprawdziła się kampania https://fabrykamarketingu.pl/programmatic-buying-rtb/ gdyż zależało mi na pewnych działaniach w sklepie internetowym.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mi w pozycjonowaniu najbardziej pomogło solidne zaplecze SEO oraz linkbuilding https://dolp.pl/pozycjonowanie/co-to-jest-link-building/. Zdrowy profil linkowy może być niejednokrotnie kluczem do sukcesu pozycjonowanej strony. Dobrze przygotowane zaplecze zapewni pozycjonowanej stronie nie tylko wysokie ale i też stałe pozycje na wybrane frazy kluczowe w wynikach wyszukiwania.

      Usuń
  2. Zgadzam się z Jolą - pozycjonowanie jest tylko jednym z kanałów, ale jakże wartościowym. Jeśli połączyć te działania z content marketingiem - https://seo-cymes.pl/content-marketing/, to można osiągnąć duży sukces w Google.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  4. Jest ważne pozycjonowanie ale faktycznie to nie wszystko. Reklama lokalna jest równie istotna. Polecam zgłębić temat różnych materiałów promocyjnych, na http://www.web-project.pl/kalendarz-firmowy-idealny-prezent-dla-pracownikow-i-kontrahentow/ jest bardzo ciekawy artykuł

    OdpowiedzUsuń
  5. W sumie ja myślę, że to również nie jest wszystko gdyż istnieje całkiem sporo innych możliwych kanałów pozyskiwania klientów. Moim zdaniem bardzo fajnie sprawdza się influence marketing http://dochodmarzen.pl/kim-jest-influencer-i-na-czym-polega-influencer-marketing/ i jestem zdania, ze dzięki tym działaniom naprawdę możemy wiele osiągnąć.

    OdpowiedzUsuń