środa, 16 stycznia 2013

Content - pozycjonowanie

Content - pozycjonowanie

Autorem artykułu jest Jerzy Przedpełski


CONTENT - jeden z najważniejszych czynników wpływających na proces pozycjonowania - mianowicie pod tym hasłem kryje się treść (zawartość) strony. Wyszukiwarki (w szczególności google), że tak się wyrażę, bardzo lubią oryginalną treść zawartą na danej podstronie i zawsze “lepiej traktują” ją w wynikach niż strony z wielokrotnie powtarzaną treścią (duplicate content). CONTENT - jeden z najważniejszych czynników wpływających na proces pozycjonowania - mianowicie pod tym hasłem kryje się treść (zawartość) strony. Wyszukiwarki (w szczególności google), że tak się wyrażę, bardzo lubią oryginalną treść zawartą na danej podstronie i zawsze “lepiej traktują” ją w wynikach niż strony z wielokrotnie powtarzaną treścią (duplicate content).

Jak to rozumieć?? - w momencie tworzenia strony należy pamiętać aby jej zawartość nie była kopiowana z innej. Przykładowo jeżeli jesteśmy dystrybutorem danego produktu nie wklejajmy na stronę identycznych informacji ze strony producenta.

Content jest również bardzo ważną rzeczą, w przypadku gdy chcemy zdobyć jakieś linki do swojej strony aby poprawić jej SERP . Przykładowo pozycjonujemy stronę o długopisach. Mamy do wyboru wstawienie linka:

a) z innej strony o długopisach z Page Rank =2
b) ze strony o rybkach akwariowych z PR =4

Większość ludzi wybierze opcję b, co będzie błędem gdyż link ze strony tematycznej, czyli o tym samym contencie znacznie lepiej wpłynie na wzrost pozycji. ---

SEO blog

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Pozycjonowanie - początek.

Pozycjonowanie - początek.

Autorem artykułu jest Jerzy Przedpełski


Pozycjonowanie jest jedną z najlepszych oraz najtańszych form reklamy (mimo, iż gdy ludzie słyszą o owych kosztach często ich to przeraża - co jest powiązane wyłącznie z ich niewiedzą). Dodając do tego procesu inteligentną reklamę internetową, firma może stać się potęgą na rynku (szczególnie w Polsce, gdzie ludzie jeszcze sceptycznie podchodzą to tej formy promocji). Pozycjonowanie jest jedną z najlepszych oraz najtańszych form reklamy (mimo, iż gdy ludzie słyszą o owych kosztach często ich to przeraża - co jest powiązane wyłącznie z ich niewiedzą). Dodając do tego procesu inteligentną reklamę internetową, firma może stać się potęgą na rynku (szczególnie w Polsce, gdzie ludzie jeszcze sceptycznie podchodzą to tej formy promocji).

Ale do rzeczy… od czego trzeba zacząć?

… Najważniejszą rzeczą jest podjęcie decyzji czy samemu się będziemy tym zajmować czy też damy zlecenie jakiejś firmie specjalistycznej, a przede wszystkim czy chcemy inwestować w swoją reklamę i mieć niewymierne korzyści, czy nie.

Pozycjonowanie jest długotrwałą, systematyczną pracą ponoszącą za sobą koszty finansowe oraz odpowiednią ilość poświęconego czasu.

Teraz wytłumaczę znaczenia słów z poprzedniego zdania:

długotrwała” - osiągane wyniki w zależności od trudności fraz przelicza się na miesiące. Nie mówię tutaj o hasłach typu: “skarpetki w Łodzi” których osiągnięcie pierwszych pozycji w Google zajmuje od około tygodnia do miesiąca, tylko o wartościowych frazach jedno i dwu-wyrazowych o pewnej lub dużej konkurencyjności rynowej typu “książki” czy też “tanie książki”.

systematyczna” - pozycjonowanie wymaga ciągłej pracy –> wykonywanej w sposób ciągły … nie można przykładowo pracować nad stroną 2 tygodnie, po czym kolejne 2 tygodnie nic nie robić. Jeżeli podejmujemy decyzję o wybiciu się spośród milionów innych stron musimy być konsekwentni w tym działaniu.

koszty finansowe” - trzeba się liczyć z tym, iż cały czas będziemy ponosić koszta: domeny, serwer (serwery), statystyki, linki itd itp.

~O co tak naprawdę w tym wszystkim chodzi? CHODZI O PIENIĄDZE !!!
Aby zobaczyć ogrom możliwości wystarczy rozejrzeć się dookoła. Popatrz ile wokół Ciebie jest komputerów, ile osób korzysta z internetu??? To jest wszędzie!!! I teraz powinno nastąpić takie pytanie: Jak ja mogę na tym skorzystać??? Co mam zrobić, aby dzięki temu moja firma zarabiała większe pieniądze (a dopowiem, że znacznie większe). Zastanów się co robisz gdy czegoś szukasz w internecie??? Ja osobiście, jak około 90% użytkowników sieci wpisuję www.google.pl i tam zawsze znajduję to co jest mi potrzebne. … już nic nie będę pisał … resztę dopisz sobie TY. ---

SEO blog LTR.

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Dlaczego Linkme sprawdza się w pozycjonowaniu stron WWW

Dlaczego Linkme sprawdza się w pozycjonowaniu stron WWW

Autorem artykułu jest Daniel Frużyński


Jednym z najważniejszych elementów w procesie pozycjonowania strony w wyszukiwarkach internetowych jest zdobycie odpowiednio dużej liczby linków prowadzących do strony z innych stron internetowych. Jedną z metod ich pozyskania jest skorzystanie z usług systemu wymiany linków. Zasada działania takieg... Jednym z najważniejszych elementów w procesie pozycjonowania strony w wyszukiwarkach internetowych jest zdobycie odpowiednio dużej liczby linków prowadzących do strony z innych stron internetowych. Jedną z metod ich pozyskania jest skorzystanie z usług systemu wymiany linków. Zasada działania takiego systemu jest prosta: po rejestracji dostajesz specjalny skrypt (zwykle w PHP) który musisz zainstalować na swoim serwerze. Skrypt ten będzie wyświetlał na Twojej stronie WWW linki prowadzące do innych stron. Za każdy wyświetlany link dostaniesz określoną ilość punktów, za które następnie możesz umieścić swój link lub linki na innych stronach systemu.

Jednym z takich systemów wymiany linków jest Linkme. System ten wybrałem nieprzypadkowo: jest to system wymiany linków trwałych, to znaczy że raz umieszczony na określonej stronie link pozostanie tam i nie musisz się obawiać że nagle zniknie, zastąpiony innymi linkami należącymi do systemu. Dodatkowym atutem systemu Linkme jest podział wszystkich dodanych do niego stron na Elite i Slim. Do kategorii Elite trafiają strony które mogą liczyć na wysoką ocenę w wyszukiwarkach, czyli głównie strony zawierające ciekawe i unikalne treści. Z kolei do kategorii Slim zostaną zakwalifikowane pozostałe strony, które nie mogą liczyć na wysoką ocenę w wyszukiwarkach. Chodzi tutaj głównie o strony zawierające treści które można znaleźć na innych stronach w Internecie, albo takie gdzie jest mało treści a za to dużo linków. Dlatego w tej kategorii dużo jest stron z opisami Gadu-Gadu, sennikami, tekstami piosenek czy katalogów stron.

Linki systemu Linkme można wyświetlać na własnej stronie na dwa sposoby: jako zwykłe linki, lub jako boksy. Gdy wybierze się ten drugi sposób, oprócz samego linku wyświetlany jest także dodatkowy tekst obok linku. Oczywiście istnieje możliwość ustawienia ilości linków która ma się pojawić na stronie.

Warto też wspomnieć że system Linkme akceptuje tylko strony zaindeksowane w Google - jeżeli strona nie jest jeszcze zaindeksowana lub jest zbanowana, nie zostanie przyjęta do systemu. Co więcej, system dokładnie analizuje też podstrony dodawanych serwisów, i za każdą z nich przyznaje inną liczbę punktów, zależną od łącznej oceny strony. Na ocenę tą składają się m.in. Page Rank strony, ilość linków wychodzących, położenie linków systemu Linkme, ich ilość i sposób wyświetlania: linki czy boksy.

Dodatkową zaletą systemu Linkme jest też rozdzielenie stron od linków które sami chcemy otrzymać - dzięki takiemu rozwiązaniu można umieścić skrypt wyświetlający linki na jednej stronie, i zażyczyć sobie aby system wyświetlał linki prowadzące do innej strony. Dla tych linków istnieje też możliwość przypisania do czterech różnych opisów które będą losowane podczas umieszczania linku na stronach. Oczywiście istnieje możliwość ustawienia ilości linków dodawanej codziennie i całkowitej ilości linków która ma być utworzona.

Ostatnią zaletą systemu Linkme jest program partnerski, dostępny dla wszystkich zarejestrowanych osób. Dzięki niemu polecając inne osoby można dodatkowo otrzymać 10% ilości punktów które zdobędą polecone osoby. Rozwiązanie to dodatkowo podnosi atrakcyjność tego systemu. ---

Autor tego artykułu, Daniel Frużyński, prowadzi serwis Poradnik Webmastera

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Wyszukiwarki internetowe

Wyszukiwarki internetowe

Autorem artykułu jest Katarzyna Sowa


Wyszukiwarki internetowe Dla większości z nas Internet równoznaczny jest z otwartym oknem wyszukiwarki. To właśnie z jej pomocą zazwyczaj poszukujemy informacji, strona wyszukiwarki jest też zwykle miejscem, z którego rozpoczynamy wędrówkę po Sieci. Świadczą o tym m.in. dane statystyczne (... Wyszukiwarki internetowe

Dla większości z nas Internet równoznaczny jest z otwartym oknem wyszukiwarki. To właśnie z jej pomocą zazwyczaj poszukujemy informacji, strona wyszukiwarki jest też zwykle miejscem, z którego rozpoczynamy wędrówkę po Sieci. Świadczą o tym m.in. dane statystyczne (comScore) – w sierpniu 2007 r. z wyszukiwarki internetowej skorzystało 750 mln internautów, którzy w sumie wysłali aż 61 mld zapytań (z czego prawie 1,3 mld zadano w Polsce).

Wyszukiwarki wertykalne


Wyszukiwarki wertykalne są odpowiedzią na szybko zwiększającą się ilość i różnorodność danych w Internecie. Obejmują one swoim zasięgiem tylko wybrane dziedziny wiedzy i dlatego, pomimo mniejszej liczby zaindeksowanych dokumentów, są w stanie zwracać bardziej dopasowane do zapytania wyniki. Wysoka jakość otrzymywanych wyników związana jest przede wszystkim z faktem, że wyszukiwarki wertykalne indeksują zazwyczaj dokumenty pochodzące z wyselekcjonowanych dobrych jakościowo źródeł. Wyszukiwarki wertykalne stają się coraz bardziej popularne wśród internautów, a wielu ekspertów uważa, że właśnie w tym kierunku rozwijać się będzie branża wyszukiwania informacji.

Wyszukiwarki zasobów SEM

Przykładem wyszukiwarki wertykalnej może być wyszukiwarka zasobów SEM.
Marketing internetowy w wyszukiwarkach, bo to pojęcie kryje się pod skrótem SEM, jest dyscypliną wiedzy, która w ciągu ostatnich kilku lat przeszła gwałtowny rozwój. W Internecie znajduje się wiele, lepszych i gorszych, serwisów oferujących wiedzę z tego tematu. Używając zwykłej wyszukiwarki i przeszukując Sieć pod kątem zagadnień związanych z SEM trudno jednak odnaleźć wartościowe informacje z tej dziedziny, ponieważ na pierwszych miejscach w wynikach wyszukiwania pojawiają się zwykle oferty firm z branży, a nie teoretyczne informacje.
W odróżnieniu, wyszukiwarka zasobów SEO/SEM posiada w swoim indeksie dokumenty pochodzące z wartościowych serwisów branżowych, blogów eksperckich, for zajmujących się tematyką SEO / SEM, itp. Dzięki specjalnemu wyselekcjonowaniu źródeł pochodzenia informacji, wyniki zwracane przez taki rodzaj wyszukiwarki są o wiele bardziej dopasowane do zapytania i posiadają większą użyteczność dla internautów.

Polskim przykładem wyszukiwarki zasobów SEM jest wyszukiwarka udostępniona przez agencję Bluerank – http://szukaj.bluerank.pl/. W jej bazie znajdują się dokumenty pochodzące z kilkudziesięciu najlepszych polskich i zagranicznych źródeł - serwisów poruszających tematykę SEO / SEM.
---

specjalista SEM

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

wtorek, 8 stycznia 2013

Każde słowo ma swoją wartość

Każde słowo ma swoją wartość

Autorem artykułu jest Grzegorz Miłkowski


Czym jest usługa ukryta pod zagadkową nazwą pozycjonowanie lub kryptonimem SEO. Spora grupa firm zajmujących się promocją i reklamą w wirtualnym świecie posiada już w swojej ofercie tę, dla niektórych tajemniczo brzmiącą, propozycję. Czy jest to skuteczna forma promocji i czy warto w nią inwestować? Wyszukiwarki internetowe (takie jak np. Google, Windows Live Search, Yahoo itp.) są niezmierzoną i ciągle w dużym stopniu nieodkrytą w Polsce metodą skutecznej promocji. Najprostszą definicją opisującą pozycjonowanie stron internetowych - SEO (ang. Search Engine Optimization), to stwierdzenie, iż są to działania mające na celu wypromowanie serwisu internetowego tak, by ten po wpisaniu odpowiednich słów kluczowych, zajmował jak najwyższe miejsce w naturalnych wynikach wyszukiwania wyszukiwarek.

Audytor na stronie www

Działania związane z pozycjonowaniem serwisu powinny rozpocząć się od przeprowadzenia dokładnego „audytu” strony www, której dotyczą. Ma on na celu umożliwienie przygotowania listy słów kluczowych, które w jak najdokładniejszym stopniu będą oddawały „ducha” witryny poddanej zabiegowi pozycjonowania. Użyte słowa kluczowe powinny łączyć się z jej treścią i pokrywać się ze słowami i frazami znajdującymi się w tekstach na kolejnych podstronach serwisu.

Wielkie przekręty

Wzrost znaczenia pozycjonowania zbiegł się w czasie z monopolizowaniem rynku wyszukiwarek internetowych przez Google. Wcześniej sformatowanie strony w sposób, zapewniający jej pojawianie się na szczytowych pozycjach w rankingach, nie stanowiło wielkiego wyzwania. Położenie serwisu opierało się wówczas głównie na podanych przez projektanta strony słowach kluczowych w nagłówku. Jednakże sytuacja ta spowodowała pokusę manipulowania wynikami poprzez odpowiedni dobór haseł, często nie mających nic wspólnego z rzeczywistą tematyką witryny. Jak powszechnie wiadomo, tam gdzie jest pokusa, znajdą się i osoby, które zechcą z niej skorzystać. Efektem łatwości z jaką można było wpływać na wyniki zwracane przez wyszukiwarki, było pojawianie się wielu osób, które wykorzystywały te luki.

Wynikiem powszechności tego procederu było podjęcie prób ucywilizowania zasad związanych z SEO, co w wyniku pewnej ewolucji, doprowadziło do oparcia działania wyszukiwarek o zliczającą linki analizę topologii sieci (przykładem jest tutaj Google). Zabieg ten znacznie podniósł poziom trudności pozycjonowania stron internetowych. Skuteczność na polu SEO nie była już w zasięgu ręki przeciętnego internauty, lecz grupy osób posiadających odpowiednią wiedzę, które zaczęły specjalizować się w pozycjonowaniu serwisów www.

Pozycjonowanie to przede wszystkim skuteczny marketing

Wiele osób zada sobie z pewnością pytanie o sens całej tej „zabawy”. W tym miejscu najlepiej odwołać się do badań, które dowodzą, że statystyczny użytkownik Internetu, wpisując interesującą go frazę do wyszukiwarki, koncentruje się tylko na kilku pierwszych wynikach wyświetlonych na ekranie. Serwisy będące na kolejnych pozycjach, albo nawet na dalszych podstronach wyszukiwarki, mają minimalne szanse na bycie zauważonymi. W przypadku prowadzenia firmy, skuteczne wypozycjonowanie strony może przyczynić się do sukcesu biznesu w stopniu równym, co „klasyczna” reklama w tradycyjnych mediach.

Poszukiwania informacji o produktach, większość z nas rozpoczyna od przeglądnięcia zasobów Globalnej Sieci, a dopiero w przypadku braku oczekiwanych efektów tej metody, przenosi poszukiwania do reala. Nie trzeba chyba dodawać, jak ważne jest wówczas dobre miejsce serwisu np. w wynikach Google’a, które może mieć niebagatelny wpływ na nasz sukces.

Każde słowo ma swoją wartość

W tym miejscu z pomocą przychodzą tzw. pozycjonerzy, których zadaniem jest „wywindowanie” danej witryny w naturalnych wynikach wyszukiwania. Nie jest to jednak zawsze proste – stopień trudności zależny jest od wybranych słów kluczowych, opisujących profil działalności danej witryny. W przypadku fraz popularnych, takich jak np. meble, bielizna, tłumaczenia, czy projekty domów, pozycjonowanie strony będzie żmudnym i drogim procesem.

„Wielu klientów nie zdaje sobie często sprawy z wysokich kosztów pozycjonowania popularnych i ogólnych słów ” – mówi Marek Błyszczek, pozycjoner z serwisu www.AdSeo.pl – „Skuteczniejszą i przede wszystkim tańszą metodą pozycjonowania stron www jest sprecyzowanie wpisywanych do wyszukiwarki słów kluczowych. W efekcie umożliwia to dotarcie dokładnie do takiego odbiorcy, jaki nas interesuje.”

W takiej sytuacji, osoba odpowiedzialna za pozycjonowanie strony www powinna pomóc klientowi dobrać słowa w jak najdokładniejszym stopniu odzwierciedlające jego działalność. Za przykład niech posłużą „meble”, czyli wyraz popularny, którego wypozycjonowanie nie będzie należało do łatwych zadań. W takim przypadku należy sobie postawić kilka pytań „pomocniczych”, mających na celu uściślenie opisu działalności klienta. Informacjami jakie można wówczas dodać są m.in. lokalizacja i uszczegółowienie rodzaju prowadzonych usług. Przykładowym efektem takiej konkretyzacji opisu będą frazy: „meble klasyczne”, „meble do jadalni”, „meble kuchenne”, dodatkowo wspomagane nazwą miejscowości, jeśli działalność prowadzona jest lokalnie, czyli np. „meble klasyczne Kraków”.

Zabieg ten spowoduje również obniżenie kosztów pozycjonowania witryny, które byłyby znacznie wyższe tylko dla słowa „meble”. Kolejnym profitem wynikającym z takiej optymalizacji, jest uniknięcie przypadkowych wejść na stronę internetową przez osoby z drugiego końca kraju, które np. szukają plastikowych krzeseł. Czynności te zaowocują dotarciem do targetu, zainteresowanego dokładnie takim produktem lub usługą, jaką oferuje dany przedsiębiorca. Starannie opisując rodzaj działalności, za pomocą odpowiedniego doboru słów kluczowych, sprawiamy, że internauta po wpisaniu w wyszukiwarce interesującego go zagadnienia, z dużą dozą prawdopodobieństwa, trafi na naszą stronę www.

Między piekłem…

Zamawiając usługę pozycjonowania w jakieś firmie, trzeba mieć świadomość faktu, że nie jest to proces szybki i nie należy oczekiwać natychmiastowych efektów. Skutecznemu i długotrwałemu wypozycjonowaniu witryny internetowej na wybrane słowa kluczowe trzeba poświęcić od kilku tygodni, do nawet dwóch lat. Oczywiście można natknąć się na ogłoszenia, w których oferuje się pozycjonowanie strony klienta w ekspresowym tempie. Warto uświadomić sobie jednak fakt, iż niosą one ze sobą zagrożenia tzw. „banem”, w przypadku wykorzystywania nieetycznych metod, lub nałożeniem filtra spychającego witrynę na niższe pozycje w wyszukiwarkach, w przypadku nieumiejętnego posługiwania się narzędziami pozycjonerskimi (np. szybko dodając linki).

„Nie należy dać się zwieść pierwszym okresem, gdyż wówczas wyniki są rzeczywiście rewelacyjne i widoczne już po krótkim czasie” – stwierdza Anna Sikorska, kierownik działu SEO/SEM w Grupie Adweb – „Trzeba pamiętać jednak o tym, że mechanizmy obronne wyszukiwarek, takich jak np. Google, są już na tyle zaawansowane, iż serwis korzystający z takich metod pozycjonowania jest bardzo szybko wykrywany i wpisywany na czarną listę. W ten prosty sposób można daną domenę skazać na długotrwałą banicję poza indeksami wyszukiwarek.”

Wśród metod niezgodnych z kodeksem znajdują się m.in.: wprowadzanie słów kluczowych sprzecznych z treścią witryny, ukrywanie ich poprzez użycie tekstu w kolorze tła, stosowanie ukrytych warstw, czy tzw. „cloaking”, czyli serwowanie robotom wyszukiwarek specjalnie spreparowanej wersji strony.

…a niebem

Na co więc pozwala „kodeks uczciwego pozycjonera”? Wśród etycznych sposobów podnoszenia pozycji strony internetowej w rankingach najprostszymi przykładami są:
- czytelne opisywanie linków i odnośników,
- stosowanie prostych adresów,
- dopisywanie witryny do katalogów tematycznych,
- wprowadzenie mapy strony, ułatwiającej jej zindeksowanie wyszukiwarkowym robotom.
Podczas procesu pozycjonowania należy również bezwzględnie przestrzegać praw autorskich, zasad umieszczania znaków towarowych oraz praw związanych z publikacją informacji w Internecie.

Stosując m.in. powyższe metody, można mieć pewność, że nie spotka nas żadna sankcja, a jedynym ich efektem będzie ewentualna wspinaczka witryny w wynikach wyszukiwarek. Trzeba mieć jednak świadomość, że uzyskana dobra pozycja nie jest wieczna i należy bezustannie dbać o jej utrzymanie, gdyż Globalna Sieć pełna jest pretendentów chcących zająć nasze miejsce.

Zlecenie dla zawodowca

Na koniec warto odpowiedzieć na pytanie, czy próbować pozycjonować stronę we własnym zakresie, czy lepiej zlecić to zadanie profesjonaliście? W przypadku niszowej tematyki serwisu lub prywatnego charakteru strony, można pokusić się o samodzielną pracę. Zadanie tego typu nie powinno stanowić problemu, nawet dla osób dysponujących tylko podstawową wiedzą z zakresu SEO. Jeszcze nie tak dawno przykładem takiej łatwej do wypozycjonowania frazy był „wypas owiec w Bieszczadach” (w ostatnim czasie zwrot zaanektowany przez pozycjonerów).

W przypadku witryn zawierających popularniejsze treści oraz komercyjnych celów pozycjonowania serwisu (np. różnego rodzaju sklepy, usługi itp.) osiągnięcie oczekiwanych efektów może nie być takie proste. Warto wtedy rozważyć zlecenie tej pracy osobom doświadczonym, gdyż nieumiejętne działania niosą ze sobą wspomniane wcześniej przykre konsekwencje.

„Z pozycjonowaniem jest jak z drobnymi pracami naprawczymi – teoretycznie możemy zrobić to sami. Samodzielnie możemy pomalować mieszkanie, położyć tapety i kafelki czy wymienić gniazdka elektryczne. Pytanie tylko, czy nie lepiej zlecić to zaufanej firmie, by mieć pewność, że farba nie odpryśnie, tapeta nie zacznie odklejać się od ściany, a kafelki nie spadną nam na głowę?” - mówi Anna Sikorska – „Tak samo jest z działaniami SEO – pozycjonować stronę można samemu, po co jednak ryzykować? Czy nie lepiej oddać tego w ręce doświadczonych specjalistów, by mieć pewność, że witryna nie zostanie zbanowana czy ukarana filtrem? Przecież lepiej od początku robić coś dobrze, niż po fakcie naprawiać szkody – czasami juz nieodwracalne.”

Dodatkowym atutem zlecenia takiej pracy „zawodowcowi”, jest również pomoc w odpowiednim doborze słów kluczowych. Zapewnia to dotarcie serwisu do grupy osób zainteresowanych asortymentem dokładnie takim, jaki on oferuje. Warto być świadomym faktu, że metoda ta zapewnia wielokrotnie wyższą efektywność trafiania do targetu, niż nawet najlepsza reklama w tradycyjnych mediach branżowych. ---

Grupa Adweb Planowanie i prowadzenie kampanii promocyjnych w Internecie, kreacja wizerunku, budowanie strategii komunikacyjnej w Sieci oraz tworzenie witryn i serwisów www. ADWEB.PL 2BE.PL

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl