sobota, 31 marca 2018

Spamerzy nauczcie się tworzyć dobry content! To koniec ery sztucznego pozycjonowania

Spamerzy nauczcie się tworzyć dobry content! To koniec ery sztucznego pozycjonowania


Autor: Agnieszka Szynal-Tuleja


Co czeka typowych pozycjonerów? Czy spamerzy grający nie fair poniosą druzgocącą porażkę? Czy pozycjonowanie nadal opierać się będzie na linkowaniu?


Czy będzie miejsce dla tych, którzy są trochę „white” trochę „black”. Z pewnością z gry wypadną ci, którzy zatrzymali się na etapie precli i katalogowania. O tym, jakie zmiany nadchodzą w SEO i co prognozują specjaliści z branży w poniższym artykule.

Branża SEO zmienną jest

SEO to branża, która nigdy nie była statyczna, o tym wie każdy pozycjoner. Jednak dotychczasowe zmiany nie bolały aż tak bardzo. Świat SEO-wców wywróciły do góry nogami w 2014 roku dwie zmiany: w maju – kiedy weszła aktualizacja algorytmu Panda i w październiku – gdy wdrożona została kolejna wersja Pingwina. Pierwszy z algorytmów wziął pod lupę jakość witryn i unikalność treści, drugi bliżej przyjrzał się linkom prowadzącym do strony – i w branży pozycjonerskiej zawrzało. Do tej pory spamerskie metody działały, było szybko, łatwo i tanio. A miało być dłużej, żmudniej i drożej – zatem przyszłość nie malowała się już tak różowo.

Black hat SEO przestanie być bezkarne

Nieuczciwe manipulowanie wynikami tzw. black hat SEO jeszcze do niedawna pozycjonowało stronę, wynosząc ją wysoko w wynikach wyszukiwania. W ostatnim czasie pozycje tych stron drastycznie spadały. To dowód na to, że wyszukiwarki coraz lepiej rozpoznają nienaturalne linki, a agresywne SEO może być „strzałem w stopę”, czyli niezamierzonym zaszkodzeniem sobie i swoim działaniom.

Co czeka pozycjonerów

Wszystko wskazuje na to, że pozycjonerów czeka ciężka praca. Niektórzy będą zmuszeni zmienić podejście, albo branżę. Część poszerzyć horyzonty, rozpocząć współpracę z marketingowcami, copywriterami. Stare spamerskie metody (ukryte teksty, system wymiany linków, nadmierne stosowanie słów kluczowych, kupowanie linków, cloaking itd.) przestały działać. Czas na przyswajanie wiedzy marketingowej, szlifowanie kompetencji w zakresie UX.

Co się teraz liczy

Najważniejszy jest użytkownik i to, co jest dla niego ważne, czyli unikalne i angażujące treści podane w responsywnej formie.

Pozyskiwanie niezliczonej ilości linków ma być zastąpione:

  • pozyskiwaniem wartościowego ruchu,
  • budowaniem rozpoznawalnej marki,
  • wykorzystaniem content marketingu i social media.

Co będzie królować

Mobilność – premiowani będą ci, którzy dostosują strony do trendów. Wyszukiwanie za pomocą urządzeń mobilnych rośnie w ekspresowym tempie. Już dziś 50% ruchu na stronach stanowią użytkownicy telefonów i tabletów.

Semantyka – dostarczanie jakościowo lepszych stron, wyczerpujących odpowiedzi na zapytania użytkowników.

Optymalizacja – spełniająca oczekiwania użytkowników (user friendly). Strony przychylne internautom i łatwe w obsłudze będą najwyżej oceniane. Satysfakcja użytkownika stanie się wyznacznikiem jakości stron.

Pozycjonowanie lokalne – zgodnie z potrzebami użytkowników urządzeń mobilnych, którzy kierują coraz bardziej konkretne i krótkie zapytania, wyniki będą dostosowane do ich lokalizacji.

Czy to koniec „starego" pozycjonowania?

Na rynek wkracza nowa jakość pozycjonowania – poprzez angażującą treść. Zmiana pozwoli poznać użytkowników jako ludzi z potrzebami, oczekiwaniami, problemami i dostarczyć im adekwatnej treści, lepszych odpowiedzi na ich zapytania. Rozliczanie się z klientem nie będzie jak dotąd oparte na pozycjach, ale na efekcie biznesowym, konwersjach, obrotach e-commerce. Częściej wykorzystywane będą abonamenty godzinowe i rozliczenia za ruch na stronie.

Pozycje witryn będą wzrastać za sprawą użytecznego contentu, który będzie linkowany naturalnie, bez SEO-wych sztuczek.

Pozycjonowanie przestanie być kojarzone ze sztucznym upychaniem linków, tworzeniem na szybko miliona zapleczówek, zupełnie niedopracowanych contentowo. Przyszłość przyniesie zoptymalizowane strony z naturalnymi linkami, responsywne i mobilne, w pełni zaspokajające potrzeby użytkowników. Zapleczówki staną się eksperckimi blogami, z fachowymi radami, cennymi instrukcjami, które znajdą się na liście ulubionych stron wielu użytkowników.

Content marketing cieszy się coraz większą popularnością, na co wskazują statystyki. Ponad 3/4 firm realizuje strategię content marketingową. Z roku na rok coraz więcej firm będzie inwestowało w pozycjonowanie poprzez jakościowy content – to nie ulega wątpliwości.

Wszystko zmierza ku jakości. Rozpocznie się nowy wymiar pozycjonowania – nie tylko zdobywanie linków, ale przede wszystkim szeroko zakrojone działania marketingowe. Trudno przewidzieć przyszłości, jak to naprawdę będzie. Jedno jest pewne, wszystko ku temu zmierza, więc jeśli nie masz mobilnej strony, dobrze zoptymalizowanej pod kątem użyteczności z kiepskiej jakości treścią – ten rok warto poświęcić na nadgonienie zaległości.


Skuteczny content
Strony, sklepy, marketing

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

8 komentarzy:

  1. Dokładnie, teraz bardzo ważna jest jakość publikowanego contentu. Coraz więcej osób zwraca uwagę tylko i wyłącznie na wartościowe treści, które coś sobą wnoszą do sprawy. Dlatego moim zdaniem właśnie w tym kierunku będzie to szło!

    OdpowiedzUsuń
  2. Zmiany w marketingu internetowym zachodzą tak szybko, że trzeba być stale na bieżąco z wszystkimi trendami. Pozycjonowanie stron jest coraz trudniejsze i składa się na nie więcej czynników. Kiedyś wystarczyło wprowadzić kilka odnośników i strona była na pierwszej stronie wyszukiwarki, teraz składa się na to tyle zmiennych, że czasami człowiek już sam nie wie co ma robić. Świetny tekst z którego można wiele się dowiedzieć, oby tak dalej.

    OdpowiedzUsuń
  3. Zgadza się. W dzisiejszych czasach, aby robić dobre SEO, nie wystarczy teksty po 1500 znaków. Trzeba rozbudowywać treści nawet do 10, 20 tysięcy znaków. Należy przenieść punkt ciężkości na optymalizację strony internetowej. Nie jest jednak tak, ze stare działania przejdą do lamusa. Nadal niezwykle istotny jest link building. O tym, co warto zrobić pod SEO, napsiałem w tym artykule: https://seo-cymes.pl/co-to-jest-seo-optymalizacja/.

    OdpowiedzUsuń
  4. Zgadzam się, że dobry content to obecnie podstawa. Wartościowy content, na którym użytkownicy zostają dłużej bardzo pomaga w SEO. Wydaje mi się, że z technicznego punktu widzenia liczy się tu czas przebywania na stronie. Im artykuł jest bardziej ciekawy tym ludzie dłużej na nim spędzają czasu- mamy mniejszy współczynnik odrzuceń.

    OdpowiedzUsuń
  5. I ja się zgodzę z tym, że dobry content to must have jeśli w ogóle chcesz pretendować do miana pozycjonera. Obecnie bez dobrego tekstu to niewiele będziesz w stanie zdziałać. Linki po woli tracą na wartości. No, ale taka jest kolej rzeczy. Poczytać o tym więcej można na niejednej specjalistycznej stronie w Internecie :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja myślę, że pozycjonowanie jest bardzo ważne. Dobrze wypozcjonowana strona to tak naprawdę gwarancja sukcesu. Content jest niezwykle ważny. Bez niego może się nie udać. Ostatnio również odkryłam jak ważne jest pozycjonowanie lokalne. Czytałam fajny artykuł o pozycjonowaniu lokalnym. Dużo wiedzy, można się wiele nauczyć i zastanowić się nad tym, czy na pewno potrzeba nam pozycjonowania na Polskę, czy lepiej skupić się na pozycjonowaniu lokalnym. :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Responsywność już jest bardzo ważnym czynnikiem rankingowym, dobry content również tylko teraz teksty są pisane trochę bardziej pod użytkownika. Osobiście bardzo się cieszę, że Google jest coraz bardziej wymagające, pozwala to dobrym pozycjonerom rozwinąć skrzydła i działać często w nieszablonowy sposób, zamiast spamować wszystkim gdzie się tylko da.

    OdpowiedzUsuń
  8. Czas mija, content contentem a nadal jedną z głównych ról graja linki :)

    OdpowiedzUsuń